Myggtält

Finns det myggtält som som man kan slå upp som ett tält? Det där lät konstigt. Jag vill alltså sova i enbart myggtältet och inte vara beroende av grenar att hänga det från. Alla jag hittar verkar var konstruerade så de hängs upp, antingen som innertält eller från en gren. Hittat några fristående med bågar, men de har varit väldigt tunga, typ galongolv, och mer avsedda för trädgårdsbruk.

Tänker att om man försöker slå upp ett sånt där "hängtält" med tältstänger så går det antagligen sönder. Är inte händig nog för att modda det själv. Ska helst vara heltäckande, alltså med nån slags golv. Myggjävlar är listiga och smidiga och hittar minste springa!

Jag har ett ställe jag ofta besöker, en äng mitt i skogen. Drömmen är att kunna sova mitt på ängen med bara stjärnorna över mig. Men jag är en myggmagnet och tanken på vad myggen skulle göra med mig på den där ängen utan myggnät ger mig närmast panik.

Vill inte ha "puppa". Hela grejen är att ligga fritt och vara rörlig, kunna bre ut mig. Om jag överraskas av regn får jag flytta in i skogen och spänna upp en tarp. Ska inte bo där en vecka. Det är rätt nära, så tanken är mer att kunna sova där lite då och då. På morgonen cyklar jag hem igen, så ingen katastof om jag får lite dagg på mig.

Senast ändrad:
Jag får flera träffar på "myggtält" och/eller "net tent", bl a detta, och detta. Samt flera enkla pop-upp-tält, som säljs via bl a Amazon (som jag av princip inte länkar till)

En del amerikanska tälttillverkare har tält vars innertält i princip endast är myggnät och som sätts upp med innertält först och där yttertält inte är obligatoriskt. På Tradera ligger exempelvis ett Nemo Aurora ute för tillfället. Finns fler tillverkare som har snarlika tält.

Själv har jag detta som jag brukar använda tillsammans tarp med nere i Europa eller på sommaren i sydsverige.

Man kanske även skall kolla då mesh kan vara av olika struktur och det som stoppar mygg kanske inte ens utgör hinderbana för knott😉

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
En del amerikanska tälttillverkare har tält vars innertält i princip endast är myggnät och som sätts upp med innertält först och där yttertält inte är obligatoriskt. På Tradera ligger exempelvis ett Nemo Aurora ute för tillfället. Finns fler tillverkare som har snarlika tält.

Själv har jag detta som jag brukar använda tillsammans tarp med nere i Europa eller på sommaren i sydsverige.
Tackar, det och Six Moon-tältet som Joanna föreslog såg ju fina ut. Men de var lite över budget. Glömde säga att jag inte vill lägga en förmögenhet på det.

Jag har en myggdräkt. Kanske kan sova i den. 😂

Jag sover i "myggtält " ibland. Självstagande. Köpt på amazon men använder inte yttertältet. Kostnad under tusenlappen
20241005_171419.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.