Myggsituationen i västra Härjedalen?

Någon som har aktuell information om myggsituationen i västra Härjedalen?

Med tanke på det relativt kalla och blöta vädret hittills denna sommar antar jag att myggsäsongen är förskjuten och senare än vanligt.

/Birger

Mindre än vanligt

Hej,
Är i Lofsdalen nu och det är obefintligt med mygg, en del knott men överlag mindre än vanligt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Varit lite längre norrut, i trakterna runt Storulvån, Enafors, Storlien i några dagar. Här är det gott om mygg och knott i skogen. Knorren är jobbiga, myggen känns harmlösa (de föredrar att mumsa på barnen och maken, så jag klarar mig rätt bra. :) ). Men då är jag relativt van med stickmyggor i Norduppland, som är mycket mer aggressiva. "Tyvärr" har det varit ganska vindstilla, så flygfäna härjar som de vill.
Åker till Bruksvallarna efter helgen, får se om det är mer eller mindre där.

Kanske för sent svar men har varit runt i fjällen från sjön Bolagen i söder upp till Lunndörren under vecka 30 och 31.

MIn uppfattning är att mygg-situationen är ganska normal.
Vid blötmarker samt björkskog och vindstilla så använde jag mygg-medel, uppe över trädgränsen så behövdes det sällan så länge det var en lätt bris åtminstone.

/lasse

Tillbringade helgen kring sylarna-Storulvån. Upplevde rejält mycket mygg även uppe på kalfjället. Svårt att sitta still utomhus och äta kvällsmat. Aldrig tidigare varit med om så pass mycket mygg ovan trädgränsen.

Tack för all information så här långt.

Jag inser att jag tyvärr antagligen inte kommer klara mig utan någon form av medel mot mygg och knott, så jag har skapat en ny tråd om tips på lämpliga medel: Medel mot mygg och knott?

/Birger

Har varit i Bruksvallarna ett par dagar nu. Tycker det är betydligt mindre mygg och knott här jämfört med vad vi upplevde i Jämtland. Normalmycket, skulle jag säga. Speciellt knott tycker jag det är mindre av. I skogen behövs myggmedel, barnen har haft nät över huvudena, annars skulle det varit helt olidligt för dem. De är ändå prickiga i ansiktena.

Verkar ha svängt. Var i trakterna kring Rogen förra veckan och fick inte ett myggbett och tror inte jag såg en enda liten knottstackare på alla de dagar jag var där. Aldrig varit med om så lite mugg och knott. Stugvärden på Skedbrostugan gjorde samma reflektion.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips