Myggor på Kungsleden i Augusti?

Vi är två glada som ska gå Kungsleden i augusti. Vår fråga, är det mycket myggor? Om så är fallet så tar vi gärna emot tips på hur man ska minimera angrepp från dom små. Tack på förhand / André

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Och när i Augusti, i början är det nog en hel del i skogsdelarna (dvs början och start) samt kvällstid brukar de komma.

I slutet av augusti kan du ha haft en frostnatt och helt myggfritt om du har tur.

Då får du nog räkna med mygg fram till Kebnekajset fjällstation mer eller mindre. Efter det är det ju kalfjäll och lättare. Sen dyker du ner i slutet mot Abiskojaure och har du tur har du haft en kall natt innan dess.

När jag kom den vägen 2010 så hade vi tokmycket mygg fram till Alesjaure, och där bara försvann dom. Stugvärden hade också noterat att det bara dog ut söderut.

Hur som, det är nog ingen dålig idé att ta med myggmedel

Samt en keps/annan huvudbonad och byxor + skjorta med hellånga ärmar. Kemikalier i all ära, men jag föredrar att klä mig mot eländet.

vitlök

Hej!

blanda ned vitlök i er mat så blir myggen inte lika förtjusta i er, billigt och gott.
Och ta gärna med er en salva som lindrar betten. och som sagt hellånga klädnader.

mvh Harald

Kalfjället myggfritt, men sedan som andra redan konstaterat, en frostnatt tar död på en stor del av myggen. Myggmedel som funkar bra för mig är US622 och MyggA.

Under vandring genom Abisko så mötte jag en fransk "Dart Vader" såg ivarje fall ut så, svart regnponcho med myggnät i huvan, ponchon också gick över ryggan och nästan ner till fötterna. När jag kom runt en krök på leden i björkskogen och mötte honom var det nära att det hände en olycka :-/ hade blivit mindre chockad över att möta en björn typ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips