Myggnät till hängmatta

Hej!

Jag har gungat hängmatta några år, men enbart på dagsturer och i trädgården. Nu är jag nyfiken på att ta min hängmatta ut i skogen och övernatta, men för detta saknas ett myggnät. Hängmattan är egentillverkad enligt enklast tänkbara modell, en knut i varje ände av mattan. Tarp finns, modell Hilleberg.

Jag tror inte att jag komer att nyttja den särskilt frekvent (småbarn) så den får gärna vara i nedre prisregistret. Sen är det också bra om den finns i Sverige, eller i alla fall på en webbshop med korta leveranstider. Sommaren är kort...

Tips?

mvh
Anders

PS. Jag har försökt glo i Hammocktråden men den är ett monster... :)

Biltemas myggnät

En möjlig lösning är Biltemas "Myggnät för tält". Jag har köpt ett sånt och hängt upp som myggskydd i bl.a. vindskydd. Kostar 119:- Till min hängmatta har jag isytt myggnät men Biltemas borde kunna funka att hänga ner från tarpen eller en lina under tarpen. Kan nog moddas till lite om man vill att det ska gå ihop under hängmattan.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tackar för tips!! Det kan vara en idé att testa. Ska grunna på hur man kan anpassa det till en bra hängmattelösning.

Under tiden funderar jag på denna, DD Superlight Mosquito Net.

Någon som har erfarenhet av den? Jag tilltalas av den enkla lösningen men funderar samtidigt på om inte gummicorden nertill kan halka över kanten och släppa in myggorna om man rör sig opå natten. Någon som testat?

mvh

Anders

den funkar bra och sitter rätt tight. går ju att dra åt också så den passar.hat inte testat så många nätter men till en enklare expedhammock satt den bra över åslinan och under

Jag sydde nyss ett myggnät för hängmatta. Materialet var ett dubbelsängsmyggnät från Claes O. Måtten på nätet passade bra då det var sytt av koniska bitar.
Tänk dig två koner med baserna mot varandra. 3 m långt och 230 cm i omkrets på mitten. Sen sydde jag en 2 m lång dragked på mitten. Vikt 180 g. Jag lämnade öppet i bägge ändarna och gjorde en dragsko. Kan återkomma med bilder om det intresserar.

Jag har sytt flere hängmattor med fastsydda nät eller tältinnerdukstak men eftersom jag använder hängmatta ganska mycket och inte behöver myggnät så ofta så tycker jag det är smidigt med ett löst nät.

Tackar allesammans!

Sy är inte riktigt min grej...så jag öppnade lädret och beställde en DD Superlight. Jag har ett par olika hängmattor jag vill använda myggnätet till så en ny hängmatta är inte grejen just nu, även om den finska verkar vara ett bra köp.

Nu återstår bara några dagars väntan och sen ska jag ge mig ut på egen hand i skogen.

Häpp!

//Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips