Myggmedel
- Trådstartare Egel
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Off!
Jag köpte den finska versionen av Off! för några år sedan. Den var grymt effektiv mot mygg, men ledde också till att jag satte ett fingeravtryck i plasten på instrumentbrädan i bilen. Den variant av Off! som säljs i Sverige nuförtiden är inte lika effektiv.
Jag tycker att djungelolja fungerar förvånansvärt bra, både mot mygg och knott vilket inte alla myggmedel gör. Nordic summer i solsken är ingen höjdare, jag har erfarenheter av att det ger kraftig solbränna och kan tendera att bränna fast i huden.
Jag köpte den finska versionen av Off! för några år sedan. Den var grymt effektiv mot mygg, men ledde också till att jag satte ett fingeravtryck i plasten på instrumentbrädan i bilen. Den variant av Off! som säljs i Sverige nuförtiden är inte lika effektiv.
Jag tycker att djungelolja fungerar förvånansvärt bra, både mot mygg och knott vilket inte alla myggmedel gör. Nordic summer i solsken är ingen höjdare, jag har erfarenheter av att det ger kraftig solbränna och kan tendera att bränna fast i huden.
mydeza; sa:Bor i England och jag kan bara säga att svaret på mygg problemet heter DEET!
Jag tror att det har blivit förbjudet i Sverige pga att det är cancer framkallande, men man får prioritera!
Det vill jag lova.. DEET(N,N-Dietyl-m-toluamid) e väl om jag inte e felinformerad den verksamma delen i de flesta antimyggmedel, DEET e inte förbjudet men det finns nog någon form av övre gräns som ligger runt 20%..
orchid; sa:Ja... Bushman *dreggel* 80% DEET... Finns dessutom i variant med solskyddsfaktor (rekommenderas).
frågan är väl hur hälsosamt det e i längden?

Det var mig en ful mygga FJS, har ni såna därute i skogen..?
Tror inte det är värt att köra med myggmedel med så höga halter av DEET i Sverige.. Möjligen kan det motiveras om man ska befinna sig i tropiska områden med mycket malaria, då man verkligen inte vill bli stucken.. I Sverige är det ju tämligen riskfritt med myggstick och de tillåtna medel som finns på marknaden är tillräckligt effektiva!
/Dave
Tror inte det är värt att köra med myggmedel med så höga halter av DEET i Sverige.. Möjligen kan det motiveras om man ska befinna sig i tropiska områden med mycket malaria, då man verkligen inte vill bli stucken.. I Sverige är det ju tämligen riskfritt med myggstick och de tillåtna medel som finns på marknaden är tillräckligt effektiva!
/Dave