Myggmedel

Var köpa?

Nån som vet var man kan köpa "Nordic Summer" i Stockholm? Är det nån kedja som har Wilmas produkter i övriga landet?

--andreas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Off!

Jag köpte den finska versionen av Off! för några år sedan. Den var grymt effektiv mot mygg, men ledde också till att jag satte ett fingeravtryck i plasten på instrumentbrädan i bilen. Den variant av Off! som säljs i Sverige nuförtiden är inte lika effektiv.

Jag tycker att djungelolja fungerar förvånansvärt bra, både mot mygg och knott vilket inte alla myggmedel gör. Nordic summer i solsken är ingen höjdare, jag har erfarenheter av att det ger kraftig solbränna och kan tendera att bränna fast i huden.

Bor i England och jag kan bara säga att svaret på mygg problemet heter DEET!

Jag tror att det har blivit förbjudet i Sverige pga att det är cancer framkallande, men man får prioritera!

mydeza; sa:
Bor i England och jag kan bara säga att svaret på mygg problemet heter DEET!

Jag tror att det har blivit förbjudet i Sverige pga att det är cancer framkallande, men man får prioritera!

Det vill jag lova.. DEET(N,N-Dietyl-m-toluamid) e väl om jag inte e felinformerad den verksamma delen i de flesta antimyggmedel, DEET e inte förbjudet men det finns nog någon form av övre gräns som ligger runt 20%..

Hmm, så jag skall ta det lite lugnt med den som det står 90 % på då? Till vargdags är det 55 % som gäller.. INTE EN MYGGA I SIKTE!!!

orchid; sa:
Ja... Bushman *dreggel* 80% DEET... Finns dessutom i variant med solskyddsfaktor (rekommenderas).

frågan är väl hur hälsosamt det e i längden?

big_bug6.gif

Det var mig en ful mygga FJS, har ni såna därute i skogen..?

Tror inte det är värt att köra med myggmedel med så höga halter av DEET i Sverige.. Möjligen kan det motiveras om man ska befinna sig i tropiska områden med mycket malaria, då man verkligen inte vill bli stucken.. I Sverige är det ju tämligen riskfritt med myggstick och de tillåtna medel som finns på marknaden är tillräckligt effektiva!

/Dave

Lifesystems medel med 100% DEET verkar ännu häftigare... ;)

/Fredrik, som har en flaska med Lifesystems 50-procentiga hemma...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips