Myggläget södra Kungsleden?

Hej!

Är det någon som har/känner någon som har vandrat på södra kungsleden de senaste veckorna? Hur är myggläget? Det sägs ju vara rekordår vad gäller myggen, och det känns ju inte kul om det är hysteriskt mycket. Jag har vandrat i fjällen förut och vet att mygg är något måste man räkna med, men det finns ju grader... Mycket tacksam för svar!

Jag tror du får specificera lite med vad du menar med "södra Kungsleden". Är det den sydligaste sträckningen Ammarnäs-Hemavan?

Hej!

Är det någon som har/känner någon som har vandrat på södra kungsleden de senaste veckorna? Hur är myggläget? Det sägs ju vara rekordår vad gäller myggen, och det känns ju inte kul om det är hysteriskt mycket. Jag har vandrat i fjällen förut och vet att mygg är något måste man räkna med, men det finns ju grader... Mycket tacksam för svar!

Rekordår? Jag har varit ute på två turer i år, i Abisko/Gorshavagge/Vistasvagge och nu senast i Stekenjokks-området och jag har aldrig upplevt så lite mygg i fjällen någonsin under snart fyrtio år. I stort sett myggfritt där jag har varit, så rekordåret måste vara tämligen lokalt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips