Myggläget i Jämtland?

Min sambo vägrar att åka med mig till Jämtland i slutet av juli pga rädsla för extremt mycket mygg. Kan någon ge mig argument för att få med honom eller övertyga mig om att det är så illa som han befarar?

Då vi är ovana fjällvandrare hade jag tänkt mig Triangeln (Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån) men jag har förstått att sträckan Storulvån-Sylarna inte är någon höjdare. Kan det vara så att vana vandrare tycker att denna sträcka är tråkig men att den kan vara en bra start för oss?

Tacksam för tips när man skall ge sig ut första gången på sommarfjäll.

Sträckan Storulvån Sylarna kan upplevas som lite tråkig, men å andra sidan så går den över ett ganska öppet landskap med lång fri sikt. JUst denan öppenhet är ganska vacker tycker jag.

Men är man van vid Kebnekajse och Sarek, och tycker att dete är så fjäll skall se ut, så är dessa öpna vidder som man finner i jämtlandsfjällen inte så mycket att komma med (men som sagt jag tycker det är vackert, på sitt sätt).

Jag måste säga att myggorna finns där, men kommer man upp från kalfjället brukar de inte vara till stora problem, det är just första biten som kan vara jobig om det är mycket mygg.

mvh Christian

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mycket mygg...

Det ÄR mycket mygg den tiden i Jämtlandsfjällen. De två senaste gångerna jag har varit uppe i juli, just kring Storulvån-Sylarna så har det varit gräsligt mycket mygg och jag måste säga att jag drar mig för att göra om det. Nej, bättre är att åka efter mitten av augusti då det har lugnat ner sig på myggfronten.

Vad gäller själva vandringsområdet så är det ett utmärkt ställe att vandra första gången på, du kommer snabbt ut på kalfjället, får se några höga toppar osv. Är man intresserad av fiske så kan man köpa fiskekort i Storulvån och fiska öring.

Lycka till.

/Annette

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips