Myggläget i Jämtland?

Min sambo vägrar att åka med mig till Jämtland i slutet av juli pga rädsla för extremt mycket mygg. Kan någon ge mig argument för att få med honom eller övertyga mig om att det är så illa som han befarar?

Då vi är ovana fjällvandrare hade jag tänkt mig Triangeln (Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån) men jag har förstått att sträckan Storulvån-Sylarna inte är någon höjdare. Kan det vara så att vana vandrare tycker att denna sträcka är tråkig men att den kan vara en bra start för oss?

Tacksam för tips när man skall ge sig ut första gången på sommarfjäll.

Sträckan Storulvån Sylarna kan upplevas som lite tråkig, men å andra sidan så går den över ett ganska öppet landskap med lång fri sikt. JUst denan öppenhet är ganska vacker tycker jag.

Men är man van vid Kebnekajse och Sarek, och tycker att dete är så fjäll skall se ut, så är dessa öpna vidder som man finner i jämtlandsfjällen inte så mycket att komma med (men som sagt jag tycker det är vackert, på sitt sätt).

Jag måste säga att myggorna finns där, men kommer man upp från kalfjället brukar de inte vara till stora problem, det är just första biten som kan vara jobig om det är mycket mygg.

mvh Christian

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mycket mygg...

Det ÄR mycket mygg den tiden i Jämtlandsfjällen. De två senaste gångerna jag har varit uppe i juli, just kring Storulvån-Sylarna så har det varit gräsligt mycket mygg och jag måste säga att jag drar mig för att göra om det. Nej, bättre är att åka efter mitten av augusti då det har lugnat ner sig på myggfronten.

Vad gäller själva vandringsområdet så är det ett utmärkt ställe att vandra första gången på, du kommer snabbt ut på kalfjället, får se några höga toppar osv. Är man intresserad av fiske så kan man köpa fiskekort i Storulvån och fiska öring.

Lycka till.

/Annette

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips