Muurika

Provkörde min muurika idag och lyckades givetvis bränna fast lite i den. Gjorde ren den med diskborste och svinto när jag kom hem. Nu ser jag att jag diskat bort små prickar av beläggningen. Har jag sabbat detta utomordentliga matlagningsredskap nu?
 
Använd aldris svinto!

Känn lugnet!
Du har nog inte förstört den men du behöver bränna in den på nytt.
Elda muurikan het, häll på matolja som du rör runt med stekspade tills den blir mörkbrun, försök sen få oljan så het att den brinner en smula och låt oljan brinna fast.
Gör detta några ggr tills hela ytan får jämn mörk färg.
Ta sedan en spackelspade och skrapa bort resterna och olja in muurikan igen. Klart!

Nästa gång du bränner fast, häll på vatten och låt det lösa upp och skrapa sedan bort och olja in på nytt igen.

Lycka till

/Jocke
[Ändrat av Lägereld 2006-03-27 kl 08:30]
 
Precis som Jocke säger, den går inte att förstöra.
Hetta upp ordentligt, skrapa lite med stekspaden, häll på vatten. Sitter det ordentligt fast låt vatten koka i murikkan en stund.
Någon gång vid stranden har jag gnuggat den med sand, det slipar ungefär som stålull.
Som med vanliga stekpannor i gjutjärn gäller att inte diska dom med diskmedel.

/Ulf
 
Använd spackelspade

Wolf25; sa:
Någon gång vid stranden har jag gnuggat den med sand, det slipar ungefär som stålull.
/Ulf
Förstör man inte stekytan med sanden? Men å andra sidan kanske den bara polerar milt, Svinto är ju rena döden för gjutjärnspannor annars.

Jag köpte några spackelspadar på färghandeln eftersom dom är så pass mjuka och följer rundningen i muurikkan på ett bra sätt och tar bort alla fastbrända rester och då lägger man också igen alla små porer i godset så det bränner fast mindre med tiden.

/Jocke
 
Re: Använd spackelspade

Lägereld; sa:
Svinto är ju rena döden för gjutjärnspannor annars.

Löddrande svinto är väl döden för gjutjärnspannor, men gjutjärnspannor har ju ingen annan "yta" än det fett som suger sig in i porerna?

Däremot är ju svinto döden för alla belagda pannor.
 
Re: Använd spackelspade

Lägereld; sa:
Förstör man inte stekytan med sanden? Men å andra sidan kanske den bara polerar milt, Svinto är ju rena döden för gjutjärnspannor annars.

Jag köpte några spackelspadar på färghandeln eftersom dom är så pass mjuka och följer rundningen i muurikkan på ett bra sätt och tar bort alla fastbrända rester och då lägger man också igen alla små porer i godset så det bränner fast mindre med tiden.

/Jocke

Sanden innehåller inte något "lödder" som löser upp fett utan det mer polerar bort fastbrända matrester, så jag tror att det som ligger i porerna i järnet blir kvar. Hur som helst brukar jag olja in murrikkan efter en sån behandling, vill ju inte att den ska börja rosta :(

Visst fungerar säkert en spackel bra, men då blir det ännu mer prylar att släpa med sig, så jag skrapar med stekspaden.

Och hur äckligt det än låter så går det att bara låta matresterna torka, skrapa bort det värsta och sedan rengöra den hemma.

/Ulf
 
Jag är helt inne på din linje med att inte släpa på för mycket utrustning. Men däremot i vår stationära anläggning i träkåtan har vi muurikas två större pannor och där kommer dessa spackelspadar väl till pass.
Med min lilla muurika brukar jag bara torka av.
 
Var noga med att pannan är väloljad innan du packar ner den i förrådet. Jag var det inte ! Gjorde misstaget att packa ner den i väskan i höstas efter rengöring med kokande vatten utan att olja den. J-KLAR vad rostig den blev !! Ett misstag jag INTE gör om !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.