Murkolor

Murklor

Är det någon som hittat murklor än i Mälardalen?
Var ute en sväng i helgen runt Eskilstuna, såg inte ett spår, men vem vet man brukar vara lite blind så här ibörjan på våren, så mycket annat och titta på!
 
Har hittat stenmurklor i Västra mälardalen men de anses inte längre vara matsvamp så de står kvar i skogen.
Har letat som en galning efter toppmurklor men inte hittat en enda. Har dock inte gett upp hoppet, en dag så ligger de där i korgen.
 
Vad hände med folk förr i tiden som åt murklor? För murklorna har väl inte blivit farligare med tiden? 😄
De flesta överlevde, en och annan blev kortvarigt sjuk och någon enstaka fick bestående men. Jag vet inte vad du menar med "förr i tiden", men detta hände 2007.

 
De flesta överlevde, en och annan blev kortvarigt sjuk och någon enstaka fick bestående men. Jag vet inte vad du menar med "förr i tiden", men detta hände 2007.
Tack, den artikeln var väldigt upplysande. Stenmurklor m fl ska man tydligen undvika. ("Förr i tiden", jo det var på den tiden murklor ansågs vara en användbar matsvamp, efter förvällning eller torkning. Det var så jag fick lära mig när jag letade efter svamp i ungdomen. Men sedan kom det ju andra anvisningar.)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.