Mumieformade sovsäckar

Hur bra fungerar smala, s.k. mumieformade sovsäckar om man är en "ivändare"?
Det är ju bra ur temperatursynpunkt, då det ju blir mindre luft i säcken som behöver värmas upp. Men vissa säckar har ju mer dun på ovansidan än på undersidan. Hur fungerar det om man inte kan vända sig i säcken?
Blir det kallt om ryggen när man vänder sig med säcken och ligger på sidan eller på magen?
Att flytta på dunet var gång man ska vända sig låter inte som en bra lösning.
Kan man trots den smala formen på en mumieformad säck vända sig i säcken om man är riktigt smal själv?
Vad säger ni som provat?
(Jag har en gammal Caravan Skvader men funderar på en WM Ultralite)
/ Bertil
 
Kallt

Det blir kallt tycker jag. För mycket luft när man ligger på sidan. När man sedan vänder sig igen är det skitkallt.

Jag har en Fjällräven P15

//PW
 
Fjällräven P15? Är inte det en relativt bred, rektangulär sommarsäck? Jag skulle nog frysa i en sådan oavsett om jag skulle ligga på rygg, mage eller sida.
Min fundering gäller hur de smala, mumieformade säckarna fungerar.
Går det att vända sig i dom eller måste man vända sig med dom?
Om det är mer dun i säckens ovansida än i undersidan borde det väl bli kallt om ryggen om man vänder sig med den, eller???
Om man inte kan vända sig i den, är det då någon vits att ha mer dun i ovansidan? Hur vanligt är det att man sover en hel natt liggandes på rygg och utan att man vänder sig?
Om man köper en sådan säck, t.ex. en av WM´s modeller, ska man då räkna med en extra temperaturmarginal för att inte frysa om ryggen när man vänder sig med den?
Ska man kanske köpa med litet extra marginal och sedan försöka omfördela dunet så det blir ungefär lika runt om?
Vad säger ni som har sådana typer av säckar?
/ Bertil
 
OBD; sa:
Men vissa säckar har ju mer dun på ovansidan än på undersidan. Hur fungerar det om man inte kan vända sig i säcken?
Vet ej specifikt om mumiesäckarna, men det är "skitkallt" att vända sig med en ME-säck som har mer dun på ovansidan. Man känner det redan efter tio minuter. Mycket opraktiskt så fort man sover utanför tältet.
 
Hur löser du det då?
Det är klart att om man vänder sig VÄLDIGT ofta så håller man väl värmen, men då sover man ju inte så bra, eller hur? :)
Som jag ser det köper man antingen en "för varm" säck och omfördelar dunet, eller köper man en säck som är tillräckligt vid för att vända sig i, inte med.
I båda fallen blir då vikt och volym mer än vad jag räknat med. Kanske lika bra att fortsätta med min gamla Skvader som väger 1400 gram.
/ Bertil
 
OBD; sa:
Hur löser du det då?
Svar: jag ligger j*ligt stilla. Funkar kanon om man är tillräckligt trött, eller inte har några problem med att sova på rygg. Ibland vänder jag mig en kort stund på sidan när jag ska somna in, vilket går bra. Det är enklare i ett tält om man är flera som kan kura ihop sig, då är det inget problem att ligga lite "snodd" i sovsäcken. Svårt om det är riktigt kallt dock, då man måste minimera lufthålet i säckens huva (=mindre utrymme att vrida sig i säcken).

Jag upplever faktiskt inte detta som något större problem, och det var helt klart värt det att få en säck med 1000g dun för 1500 spänn och 1500 g totalvikt. Brukar tänka på det när jag ska somna :)
 
Jag har en WM Caribou och jag snurrar en hel del i sömnen. Jag har dock inte upplevt problem med att säcken "följer med" så att säga. Innertyget är mycket glatt (nästan som siden) och snurrar jag så snurrar bara jag inte säcken. Det är möjligt att om det är mycket varmt så kan man bli svettig och säcken klibbar fast så kan det hända, men dom gångerna brukar jag ändå ha öppen dragkedja och använda säcken som täcke.

Jag kan förövrigt varmt rekommendera WM som har otroligt fint loft för den vikten.
 
Tack för era inlägg. Kanske har jag förstorat problemet, om det ens är ett problem.
1000g dun, 1500g totalvikt för 1500 spänn låter VÄLDIGT billigt. Måste väl ha varit en KANON-rea.
Tyvärr är 1500 g totalvikt mer än vad jag hade tänkt mig, men jag förstår att du sover gott.:)
WM´s Caribou är ett bra alternativ ur viktsynpunkt men
+2 i komforttemp låter i minsta laget. Tror att jag kommer att frysa när tempen ligger runt 0:an.
Just nu lutar det åt WM´s Ultralite, trots att den är smalare än Caribou. Kanske det blir WM´s Alpinite som har samma mått som Caribou men -2 som komforttemp.
/ Bertil
 
Om man är frusen skall man givetvis satsa på en varmare säck. För mig är dock min WM en sommarsäck som skall klara en kallare natt på fjället, runt strax ovan nollan, vilket den gör med råge.

Ultralite har inte en hellång dragkedja vad jag vet och för mig fyller en hellång dragkedja betydligt mer funktion på en sommarsäck än en höst/vintersäck. Det är ju just på sommaren när man kan få varma nätter man verkligen vill ventilera.

Min filosofi är att ha en lätt säck för sommarvandringar och +2 tycker jag räcker långt. Om man skall gå i sep/okt eller april/maj så har man en -15 säck med sig istället. Om man skall sova riktigt kallt använder man +2 säcken i -15 säcken och vipps har man 2 säckar som fungerar perfekt hela året ;)
 
Strykarräven; sa:
OBD; sa:
Men vissa säckar har ju mer dun på ovansidan än på undersidan. Hur fungerar det om man inte kan vända sig i säcken?
Vet ej specifikt om mumiesäckarna, men det är "skitkallt" att vända sig med en ME-säck som har mer dun på ovansidan. Man känner det redan efter tio minuter. Mycket opraktiskt så fort man sover utanför tältet.

Min Macpac Pinnacle har inget dun alls på undersidan, utan bara en ficka för liggunderlaget. Lättast att få ner i fickan är naturligtvis ett uppblåsbart underlag. Hursomhelst är säcken trång, finns inte mkt utrymme att vrida och vända sig på. Men eftersom jag oftast ligger still på rygg så funkar det bra för mig :)
 
öringen; sa:
Min Macpac Pinnacle har inget dun alls på undersidan, utan bara en ficka för liggunderlaget. Lättast att få ner i fickan är naturligtvis ett uppblåsbart underlag. Hursomhelst är säcken trång, finns inte mkt utrymme att vrida och vända sig på. Men eftersom jag oftast ligger still på rygg så funkar det bra för mig :)
Jag har funderat på detta när jag tänkte köpa en Rab quantum top (den utan "ryggsida"). Borde det inte funka så att om liggunderlaget är "inkorporerat" i ryggen på sovsäcken, så blir det svårare att "medvända", eftersom den styva ryggen låser mot underlaget? Detta borde lösa problemet för den som är "medvändare i sömnen". Nu blev det en annan säck för mig, och teoretiserandet blev aldrig till mer än så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
eurotrash Hemliga sovsäckar Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.