Multitång

Re: Supertool 200

Nordstjärnan; sa:
...Jag rekomenderar dig att köpa en Leatherman S200(Supertool 200) som är ett helt suveränt multiverktyg. Tyvärr ligger den över din angivna prisgräns på 1000 kronor(den kostar ca 1200 kronor)
Med risk för att verka tjatig ;) På Amazon.com finns den för 54 dollar (367 SEK). Även om man sen lägger på frakt + moms/tull så blir det en bra affär...
http://tinyurl.com/4fybk
 
Re: Re: Supertool 200

Haddock skrev:
[/QUOTE]
Med risk för att verka tjatig ;) På Amazon.com finns den för 54 dollar (367 SEK). Även om man sen lägger på frakt + moms/tull så blir det en bra affär...
http://tinyurl.com/4fybk [/QUOTE]

Det var ett bra pris.Har man tur så behöver man inte betala någon tullavgift,men oftast så måste man det.Jag har beställt knivar tidigare från USA och hade tur med att inte behöva betala tull,men det kan man aldrig veta.

Med det här låga priset som var på Amazon.com så skulle det ändå löna sig att beställa från dom även om man skulle få betala tullavgift.Det var verkligen ett bra pris på tången.

/David
 
Re: Re: Supertool 200

alven; sa:
Om det finns någon tång som fixar ovanstående tar i alla fall jag gärna emot det tipset. (Har dragit ut hullingar ur fingret en gång för mycket.)

Gerbern! skulle den inte klara det så e skären på käftarna utbytbara..
 
Re: Re: Billigt

hobbes; sa:
xaphod; sa:
Köp 10 st billiga på Biltema á 50-60 spänn och sprid ut i hemmet, bilen, båten, garaget eller var du nu brukar hålla till - sätt en i ryggan också. Bra att ha - de försvinner ändå alltid på nåt mystiskt sätt!

det finns ett par olika orsaker till att man inte vill göra det.

1 normalt sätt så finns det reservdelar till de dyrare tängerna.

2 dålig härdning gör att tängerna slits ut mer eller mindre omedelbart. Försöker du använda avbitaren för att kapa en ståltråd så är det inte säkert att du ens kan stänga verktyget efteråt då metallen i avbitardelen har bockat och böjt sönde eggen.

3 Designen på vissa billiga verktyg kan vara direkt farlig. har testat ett verktyg där handtagen var designade med en vass kant på utsidorna istället för insidan. detta gör att verktyget skär in i händerna när man skall klämma åt något.

4 Det blir inte billigare att köpa 10 skräpverktyg än 1 hyfsat ordentligt verktyg.

5 till de dyrare verktygen finns det ofta en del intressanta tillbehör såsom bits mm.

mina 2 c

Värst vad alla blev provocerade av Biltemas billiga multitång! Det är klart att den är av sämre kvalitét som Leatherman och Gerber. Men är det verkligen värt 1500 kr? Jag ville få in lite perspektiv på det hela. Man kan ju faktiskt klämma och känna på kvalitén och designen även på en Biltema eller OK tång. Och gör man sig då illa i handen så rekommenderar jag inte nåt köp! :) Har klippt ståltråd och fiskekrokar och det fungerar jättebra. Skulle den bli kass nångång så är det ju bara slänga och köpa ny för den är så billig! (Sen brukar jag ofta tappa bort mina multitänger - det är bara en tidsfråga innan de är spårlöst borta, men det är väl bara jag!)

Jagar man gram så är det ju bara köpa en svindyr tång. Annars ger det ju mer pang för pengarna att köpa en som bara kostar 5-10% av det priset. Och ev komplettera med en riktig liten bitssats för 50-100 spänn.

När jag har reparerat grejjer i fält så har de billiga grejjerna funkat precis lika bra som de dyra. Vill ha såna som är låsbara. Har haft en Leatherman förut och det enda verktyg som stack ut var filen. Har aldrig använt tex den lillla saxen som alltid följer med. Vad använder ni den till? Hemma väljer jag oftast ett riktig verktyg före multitången om jag kan.

Vill tacka för tipsen om att köpa i USA! Börjar man komma ner i de priserna så börjar det bli intressant. Är sugen på en sån Juice, men om verktygen inte är låsbara så faller den bort?!
 
Amazon är billigt men sällan billigast. Kolla på Ebay, där kan man göra riktiga fynd. Det finns många företag där som säljer helt nya grejer (men kom ihåg att läsa igenom annonsen ordentligt för att se exakt vad det är som säljs).

Nyligen köpte jag en Gerber Gator från en säljare på Ebay (kniv, ny i obruten förpackning), för ca 200 kronor inklusive frakt till Sverige. Rätt bra! Frakten gick på 95 spänn så kniven var inte dyr. I Sverige kostar den 500-600 kronor. Plus frakt eller resa till butik då.

/ Robban
 
Amazon är sällan billigast, de är dock ofta väldigt billiga. Lägg till att de är smidiga att beställa från, har oerhört bra support och skickar till sverige utan att strula.

Många ebay säljare från USA vill inte sälja utanför USA, vill ha rätt så saftigt betalt frakten (många säljare tar överpris för frakten och har lägre pris på varorna, speciellt på nya och relativt lätta varor).

Kan tipsa om att söka efter priser på Froogle, http://www.google.com/froogle?hl=en&tab=wf&q=
 
har själv en wave och när jag skulle köpa så sa många att vittorinox är bättre men jag tyckte wave har nån slags stil...det känns helt enkelt bra i handen och inte så klobig som alla andra...juci tycker jag är verkligen nån slags "tjej"-kniv...den är helt enkelt för klen....och det bästa med leatherman är att de påstår att alla deras tool är rostfria men om en verktyg bli gammal så kan man helt enkelt lägga den en hel dag i saltvatten och då rosta den i alla fall och detta går på garantie utan problem...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pathfinder77 Sladdrig multitång? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.