Multipitchställen i Europa?

Var kan jag finna enklare (upp till grad IV) estetiskt tilltalande långa multipitchleder i Europa? Är intresserad både av ren is och av mixad klättring och gärna ställen där man har att göra i några dagar. Njupeskär är enda stället jag känner till i Sverige. Alperna? Norge?

/Per

Eftersom ingen annan svarat...

...och du inte nämner det själv så måste jag ju nämna det mest uppenbara stället: Rjukan.

Där hittar du allt från korta helbultade drytoolleder till mulitpitch i upp till (... är det tretton repor på gaustamarathon?) från grad WI2 och uppåt.

Enda nackdelarna är norska vägar och norska priser.

När det gäller alperna så kan du botanisera i den här tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52482 där finns tillräckligt för att hålla en konstant is-abstinens i veckor.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips