Muddus tillgängligt på vintern!

Avåkning

Äntligen!!! Den har ju varit sporadiskt plogad tidigare. Inte så kul att köra efter den & i bakhuvudet ha en gnagande oro att det kanske kommer stora mängder snö.

Förra året, i Januari, körde vi av vägen i den sista långa utförslöpan innan Skaite. Vägen är smal, dåligt plogad, vänster sväng i utförslöpan och kanten på vägen är inte markerad. Höger framhjul kommer ut i lössnön och..! Lite otäckt när jag tänker på branten som är på höger sida av vägen. Två timmars skottande och bökande innan bilen var på vägen igen. Allt gick dock bra med oss men framvagnen på Mondeon blev reparerad när vi kom hem.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
För övrigt passerar ju stora vägen i kanten av nordvästra Muddus. Där finns det dock inga stugor så detta är väl ett sätt att försöka få mer skidåkare intresserad av att besöka Muddus.

Vintertid är det så få besökare i Muddus att det knappast gör något.
Åker man från stora vägen i nordväst så lär man knappast träffa en käft.

Muddus har väl aldrig varit särskilt översvämmat av människor och kommer fortsättningsvis att,antagligen, bara att locka de som redan är ute mycket i naturen? Vintern går det ju att åka in från flera håll till parken t.ex efter Porjusvägen(inlandsvägen) eller via Nattavaara. Man måste inte bege sig in via Skaite.

Jag har inte träffat många besökare där under vintern och vid mina besök under sommaren verkar det mest vara tyskar, engelsmän och fransmän som går upp till fallet och tillbaka från Skaite. Många besöker fallstugan men ett fåtal verkar sova där. Detta baserar jag på egna erfarenheter samt enligt fallstugans gästbok. Ännu mindre besökare verkar gå vidare in i parken efter fallet eller efter Måskoskårså. I.a.f om man ser hur mycket stigarna är använda.

Min slutsats blir då att någon trängsel under vintern kommer det fortsättningvis inte att bli. Men, den som lever får se?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips