Mt Kenya tips sökes

Hej !

Åker till Kenya i januari och undrar lite..
Går det att bestiga Mt Kenya utan klätterkunskaper?
Och hur många dagar behöver man på sig?
Varifrån utgår man? Nairobi?

Har letat lite i inläggen men hittar inte riktigt svaren?

Tack på förhand.

Anna
 
Har inga direkta svar på dina frågor men hittade lite kortfattad info på http://www.savannen.com/cgi-bin/hse...tmatch;terms="mount+kenya";lang=sv#firstmatch
Jag har lite kontakt med en afrikansk kille i Arusha (Tanzania) som arrangerar trekking-och-safariturer mm. Jag anlitade honom när jag besteg Kilimanjaro och var på safari i Serengeti mm för ett par år sen. Han är seriös och gör ett bra job. Jag skulle kunna kolla med honom angående Mt Kenya om du vill. Är du själv och vill ansluta dig till en grupp eller är ni flera stycken? Om jag inte minns fel så bör (ev. måste) du ha en guide med dig även på Mt Kenya. Bärare är frivilligt men rekommenderas om du inte tänker ta väldigt god tid på dig.
Lycka till!
 
varför måste alla "vitingar" ha bärare så fort de trekkar i "tredje världen"? Det är ju iofs bra för den lokala ekonomin men samtidigt får man lite kolonialistkänsla av det...
 
Kolla Lonely Planets Trekking in East Africa. Generellt kan man säga att det går lätt att ta sig nästan(!) upp på toppen av Mt Kenya. Om jag inte fattat det fel (har någon kompis som berättat om sina äventyr där) så åker du bil väldigt högt upp, och kan sedan ta dig upp på någon förtopp kring 4800 eller t o m 5000 på en dag (acklimatisering tror jag inte anses vara något för riktiga karlar bland dem som ordnar sådana turer).

Ska du ända upp på toppen på 5200 så är den däremot en tekniskt sett inte helt simpel tur, alldeles väsentligt mycket svårare än Kili, vilket kräver erfarenhet av teknisk klättring, lämplig utrustning, och för de flesta av oss, lokal klätterguide.

Det är som det sägs, att göra den näst högsta toppen på varje kontinent vore betydligt (ännu!) svårare än Seven Summits. (Eller missminner jag mig helt, är en av topparna i anslutning till Uhura Peak högre än Mt Kenya?! Den andra vulkankäglan på Kili verkar dock inte så lättklättrad den heller, såvitt jag minns.)
 
Mt Kenya

Hej Anna,
Toppen av Mt Kenya består av en gammal lavapropp, dvs i pricip en jättestor klippa. Jag tror inte att man kommer upp utan kunskaper och utrustning. Det finns en sidotopp som heter Lenana som man kan gå upp till på 4995 meter.Själv har jag för många år sedan gjort en fyradagars vandring då vi gick från landsvägen nere på slätten (dit bussen från Nairobi gick) upp till toppens fot, s.a.s., runt den och tillbaka. Vi tältade tre nätter, de två nätterna på höjd var kalla (minusgrader). Gissar att det finns en hel del info på nätet (t.ex. http://www.bootsnall.com/travelstories/africa/aug00mtkenya.shtml) och har sett att det finns en guidebok på Amazon.
 
PS. Har en bekant som kämpade seriöst för att få gå solo upp på Kili. Lokal guide gick dock inte att komma ifrån, nationalparksbestämmelser. Guiden ville i sin tur ha en bärare, han var ju guide, och kunde inte bära på alla sina prylar om han skulle kunna ta hand om sin klient. Bäraren var dock inte kock, och mat ville ju alla ha (även om min bekant naturligtvis tänkt sig att bära och laga mat själv, så var inte guiden och hans bärare inne på riktigt samma linje...). Kocken behövde dock två bärare för sina prylar och maten. Därmed var man upp i en viting och fem lokala killar. Min bekant höll på att ruttna ihop totalt, han tillhör kategorin ensamvargar i sådana lägen, men det fanns inget att göra. Bra för den lokala ekonomin dock, som sagt var, han var ju tvungen att betala för allihop... DS
 
nils73; sa:
varför måste alla "vitingar" ha bärare så fort de trekkar i "tredje världen"? Det är ju iofs bra för den lokala ekonomin men samtidigt får man lite kolonialistkänsla av det...

Hoppas du har varit på hög höjd så att du vet vad du pratar om. Visst vore det härligt att på egen hand göra en bestigning på hög höjd, men om man nu inte vill/kan lägga den extra tiden som det skulle ta att acklimatisera sig för det så ser jag inte problemet. Naturupplevelsen går långt före "mandomsprovskänslan" för mig ;o)
/f
 
fklint; sa:
nils73; sa:
varför måste alla "vitingar" ha bärare så fort de trekkar i "tredje världen"? Det är ju iofs bra för den lokala ekonomin men samtidigt får man lite kolonialistkänsla av det...

Hoppas du har varit på hög höjd så att du vet vad du pratar om. Visst vore det härligt att på egen hand göra en bestigning på hög höjd, men om man nu inte vill/kan lägga den extra tiden som det skulle ta att acklimatisera sig för det så ser jag inte problemet. Naturupplevelsen går långt före "mandomsprovskänslan" för mig ;o)
/f

Nja, 4500 möh Bolivia. Jag skrev iofs inget om hög höjd. Det gäller ju all form för friluftsliv med ryggsäck i "tredje världen". Brukar Mt Blanc turist-bestigare ha bärare med sig????

När jag har varit med andra turister i "tredje världen" har jag lagt märke till att skandinaver kanske är lite mer vana vid friluftsliv och att (vilja till) klara sig själv. Tycker själv det är lite irriterande när en indones ska förklara för mig vad en kanot är och att den kan välta osv. Jag har inget emot guider när de bidrar med kunskap o dyl. Många gånger är ju guidning, och framförallt bärare, dock mest en form för extra turistskatt.
 
hej !

Tack för tips. Det verkar inte troligt att jag kommer upp på toppen om jag åker dit.Eftersom jag inte har några klätterkunskaper att prata om...
Men en vandring kanske det blir i januari.

Sen till debatten om bärare eller inte...
Visst, vi använder inte bärare i Europa tex Mont Blanc men det är annorlunda i Afrika. Där finns få jobb för befolkningen och att jobba på bergen anses som ett ganska bra jobb. För oss som alltid ska klara oss själva känns det ovant men det är faktiskt arbetstillfällen.
Och man vänjer sig. Det är skönt att slippa bära tung packning ibland.
Dessutom är det härlig att höra afrikanska sånger innan man somnar på kvällen! Det är magiskt!!

Hej hej!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carl.Gustafson Mount Kenya solo utan guide? Trekking 1
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
tallbarr Visum Kenya/Tanzania? Trekking 6
barf Packning på Mount Kenya Trekking 6
ÄventyrsUffe Frågor ang. trekking vid Mt Kamerun & Mt Kenya Trekking 4
BragdBirger Mt Kenya Trekking 5
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.