MSR Wisperlite vs. MSR XGK2 ?

Whisperlite har lite lägre effekt, och kan endast drivas med fotogen och industribensin. XGK kan du även köra på diesel och bensin.

...Johan...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Whisperlite kan køras på vanlig bensin också, æven om det inte ær rekommenderligt med tanke på alla de godsaker som finns dær... Fast det gæller alla køk...

Jag avgudar Whisperlite

Det går otroligt tyst för att vara ett förgasarkök (bensin/fotogen). Effekten är helt OK, den duger till snösmältning, vilket är enda gången man behöver hög effekt. Jag har provat andra, häftigare kök, men Whisperlite är min favorit.

Nackdelar: Hala kastrullstöd, svårt att reglera effekten (men man lär sig).

Om nödvändigtvis MSR ta Whisperlite

Det är ju lättare, tystare och mer lättpackat. Ljudnivån på XGK hör mer hemma på en flygplats än i ett tältläger. Dock är XGK mer pålitligt.

Whisperlite är dock känsligt för bränslets renhetsgrad och man bör köra det enbart på tekniskt ren bensin för att det ska fungera bra i längden. Jag har paddlat en del i salt-vatten och det har lett till ärgning av lamellpaketen som jag bytt vartannat år.

I stället för MSR rekommenderar jag Optimus Explorer, Nova eller KAP (som jag inte själv provat men andra på Utsidan hängivet rekommenderar).

Du får tysta kök med bättre brännare som tack vare ett större regleromfång lämpar sig till mat och inte bara vattenkokning.

/Staffan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips