MSR Whisperlite, XGK eller annat?

Jag behöver ett nytt kök och velar mellan MSR Whisperlite Int. 600 och XGK, men kan även tänka mig annat...

Jag vet att detta är ett gammalt och tjatigt ämne, men jag har kollat igenom gamla forum utan att bli mycket klokare, så jag uppskattar alla ideer och förslag.

Köket ska framför allt användas på längre vandringar/klätterturer utomlands (Sydamerika, Asien), på hög höjd och ofta vid kyla.
Jag behöver ett lätt, effektivt och pålitligt kök utan för mycket pill och strul. Ljudnivån spelar ingen större roll och värmejustering är kul, men inte nödvändigt.

Vad föreslår ni?

/Andrea

nu börjar det igen

Jag har ett XGK sedan läääänge och e grymt nöjd. Men det verkar inte vara den allmänna uppfattningen att det finns bättre kök på marknaden idag. Mitt kök har tjänstgjort väl i allt ifrån Himalya till Skogen runt hörnet. Trots misshandel så håller det ännu och jag kommer inte att byta ut det. Kanske om jag skulle köpt ett nytt idag så hade jag tittat lite åt primus köken, men förmodligen så hade jag kört med MSR köket igen.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kök

Jag har lång erfarenhet av olika Optimus och Primuskök med fotogen/bensin/disel/jetfuel. Mindre med MSR XGK.
Ur MSR rinner det ut bränsle efter delning, mindre bra.
Effekten på samtliga kök var godkänd, de utan tyst brännare fick stå en bit från sällskapet, för de bullrar mycket!
Eldar du inte ren bensin så sotar köket, disel är värst.
Det är inte bara kastruller som tar stryk du kommer att bli tvungen att plocka ner och rengöra köket oftare än du tror. Trasor och rengöringsvätska=bränsle går åt! Samt diskmedel för att diska kärlet du använder.
Petrokemiska produkter bör du inte hantera med bar hud, gummihandskar rekommenderas. Reservdelsatser behöver du!
Tag det du gillar bäst/är lättast/stabilast etc.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-08-07 kl 16:30]

VA????

Sotar dina kök om du inte kör ren bensin? Jag har kört mitt Whisperlite Intl 600 på ren bensin, fotogen, vanolen, lacknafta, grillvätska, T-vit, 2-takts oljeblandad båtbensin... you name it. Funkar perfekt med samtliga bränslen - inget sot. Och att använda gummihandskar - WTF????
wazzup.gif

Välj XGK eller Whisperlite, klockrena kök båda två, bombers och lättmekade - allt går att byta själv, du kommer inte att bli besviken!

Och ja, det är bränsle kvar i slangen när man tar isär ett MSR. Ta bort pumpen och häll tillbaks det i flaskan, big deal.

KAP Arctic är väl dock ett alternativ du kan överväga.
[Ändrat av SWE3171 2002-08-07 kl 16:42]

Mr Sarcasm strikes again!

Faktum är att jag tror många potentiella multibränsleköksspekulanter underskattar det pill och strul det innebär att använda dylika kök. Det tar ett tag att lära sig hur man ska handha sitt kök på ett optimalt sätt. Jämfört med sprit eller gaskök som aldrig sotar igen eller behöver rengöras så krävs lite mer engagemang vid matlagningen.

Jag har använt flera kök. Min erfarenhet är att det skall vara så enkelt som möjligt. ALLA kök med reglering vid brännaren har jag haft problem med (Optimus, Primus och MSR). Detta kanske delvis pga att vi varit tvungna att använda rysk bilbensin och annat. Idag kan man inte ta med sig gasbehållare eller ren bensin på flyget (egentligen har det aldrig gått, men nu går det absolut inte) och måste man köpa på plats så blir det ofta bilbensin. Fotogen om man har tur.

Det ENDA kök som inte krånglat är MSR XGK-2!! Med lite vana så kan man reglera effekten något vid flaskan (dels med kranen, i visst måtto även med pumpen). Skulle jag ta med ett kök skulle det vara detta eller ett kök som jag inte använt själv men sett fungera bra, Primus multifuel. Detta är lättare än XGK-2 att rengöra och kan dessutom köras på gas. Viktiga fördelar. Mitt råd således: XGK-2 eller Primus multifuel. Köp inte begagnat.

/Johan

Tackar för alla åsikter och råd.
Det lutar väldigt mycket åt XGK-hållet, och det blir nog ett sådant jag kommer att satsa på.

Att hanteringen av ett multifuel-kök är krångligare än av Trangia är kanske inte så konstigt, och att petrokemiska produkter nog inte är speciellt nyttiga att bada i är väl inte heller oväntat... Men... Övning ger färdighet, sägs det.

Så förhoppningsvis finns det hopp för mig med...

Tack än en gång! :)

/Andrea

Tänk dig för innan du köper XGK. Vill du verkligen sitta med hörselskydd på varje gång du lagar mat? Om jag var du skulle jag fundera på ett tystare Whisperlite eller KAP-Arctic istället. Dessutom har jag flera kompisar som har haft problem med sina XGK I. Möjligen är II-an bättre. Har du kollat de äldre tester i t ex Utemagasinet som inte gav speciellt bra betyg åt XGK?

Optimus Nova har fått bra kritik bl a här på Utsidan. Har du kollat på det?

Peter
[Ändrat av Pask 2002-08-12 kl 13:47]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips