MSR Whisperlite International

Hej! Jag har ett Whisperlite International stormkök, inköpte förra året. Jag testade det för första gången förra veckan och fick inte riktigt igång det. Jag får bra flammor i början (då man ska värma upp - priming på engelska - stormköket) men fixar inte övergången till blå flammor som man kan använda för att laga mat. Kör med T-röd.

Har kollat youtube etc ett antal gånger men lyckas ändå inte.

Är det någon i Stockholm som har ett sånt stormkök och skulle kunna visa mig hur man gör? Eller som har något annat tips? Tack!

Hej ShirleyMBK

Vad har du för choke i ditt kök, det vill säga vad har du för munstycke i din brännare?
Ju kallare bränslet är, ju större måste hålet i munstycket vara, för rödsprit som bränsle kan man dessutom behöva minska lufttillgången.
Har du K mustycket i ditt kök, som sitter i mitt, skall man förvärma med rödsprit och elda med fotogen (Kerosine).
Där sitter nog dina problem.
Bättre lycka vid nästa försök.
go tur

http://www.cascadedesigns.com/msr/stoves/simple-cooking/whisperlite-international-2012/product
Rödsprit ingår inte i MSRs förslag till bränslen. En bit in i MSRs sida kan du hitta manualen i .pdf form
http://media.cascadedesigns.com/pdf/MSR_WLI_StoveInst_EN_USJC_LORES.pdf

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hejsan.

T-röd används endast till spritkök..endast som förvärmning för fotogen till multikök. Inte annars.
Använd alkylatbensin, 4taktsmiljöbensin samma som till gräsklipparen
Mvh

Kemisk ren bensin (heptan) är ännu bättre än 4-takts alkylat, men också klart dyrare i inköp. Det går dock sällan åt några större mängder bensin till köket, så det är ändå en försumbar merkostnad.

Oljeblandad alkylat (tvåtakts alkylat) skall aldrig användas i friluftsköket, liksom vanlig 95/98-oktanig mackbensin.
/Niklas

Hejsan.
Summering :

Inte diesel.
Inte T-röd förrutom som förvärmning till fotogen.
Inte vanlig bensin
Inte 2takts alkylatbensin

Använd:
Fotogen -förvärm med T-röd
Alkylatbensin 4takts-rekommenderas
Kemisk ren bensin-överkurs

Olika munstycken till fotogen och bensin.
Leta runt på forumet så finns det ett flertal diskussioner att läsa..
Mvh

Hej! Tack för alla svar! Jag trodde att man kunde bränna i princip allt (förutom kanske vatten ;) ) i köket....verkar vara där problemet ligger. Jag får testa igen med annat bränsle och återkomma....

Hejsan.
T-röd har dels lågt energiinnehåll dels en tendens att sabba packningar i multikök.
Sedan smakar maten riktigt illa när man lyckas kontaminera den med T-röd.... :p

Mvh

När man pratar om multifuel-kök så inkluderar det sällan T-röd då den skiljer sig väldigt mycket i olika egenskaper (förångningsvärme, energiinnehåll i den bildade gasen och syrebehov) mot (gasol), bensin, fotogen, diesel/flygbränsle.

Det är i princip bara vissa äldre optimus-kök som kan hantera T-röd som bränsle och då med annan munstycke och/eller stryprör som sätts in i brännaren samt brännaren/förgasaren i sig har ordentliga värmeupptagande ytor från lågan då T-röd slukar hiskeliga mängder värme för att förgasas och simpel rörförgasare en bit genom elden räcker inte på långa vägar .

Senast idag stötte jag på ett par med nytt multibränslekök som inte fungerade. Det gick både att köra på gas och fotogen. Men rödsprit var ju inget vidare som var i flaskan. Jag tipsade dem om ett bra cafe´ en mil bort och de fortsatte argumentera om vem som inte frågade rätt i butiken..... trist

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips