MSR Hubba Hubba NX - alternativt annat 2P tält?

Hej utsidan!

Jag, som många andra i dessa märkliga tider, letar nu efter ett tält för att spendera mer tid ute i naturen. Känner mig bekväm i naturen, då jag är uppväxt i västerbotten och har spenderat mycket att min uppväxt i fjällen. Skillnaden är dock att nu är det dags att jag köper mitt eget tält, då jag tidigare endast använt familjens gamla och beprövade utrustning.

Planen för mitt köp är följande:
- Det är till mig och min flickvän (2 personer)
- Kommer framförallt användas sommartid i fjällen, samt sen vår och tidig höst i södra Sverige. Möjligen även i norra Spanien, där min flickvän är ifrån.
- Tältet ska helst vara relativt rymligt, då vi båda är lite bekväma av oss.
- Vill helst köpa ett tält som jag kan räkna med i relativt lång tid framöver.
- Ska helt klart klara av lite tufft väder, men vi kommer antagligen mest gå dagsturer från min stuga i fjällen och kommer antagligen inte att ge oss ut om det är alldeles för dåligt väder.
- Budget: 4000 kr max (kanske 4500 om det verkligen gör någon fantastisk skillnad)

Med allt det i åtanke så har jag tittat på MSR Hubba Hubba NX, som verkar vara rymligt, relativt lättviktstält, osv.
Men, precis innan jag var påväg att klicka hem det så såg jag det här youtube klippet, med massvis av kommentarer som säger att de har erfarenhet av att den nya modellen läcker. Är det någon här som kan säga någonting om det?

Alternativt, har ni några andra rekommendationer på tält som uppfyller mina kriterier?

Hemskt tacksam för all hjälp och tips jag kan få!

Vänligen,
Emil
 
Kollade också nyligen in både det där tältet och just det där klippet som visar hur det läcker. Det var tillräckligt för mig att avstå. Vissa tillverkare gör ju verkligen allt för att hålla nere vikten och det går ju ut över annat då. 1200 mm vattenpelare är ju inte alls mycket tex.

MSR borde ju va kvalitet, men inte just det där vad det verkar. Köper du Hilleberg/Helsport/Fjällräven eller liknande så blir det en större engångskostnad, men dufår ofta bra betalt för det på andrahandsmarknaden. Kan du komma över ett med 20% rea nånstans så kan man räkna med att få tillbaka allt inom ett par år.
 
Senast ändrad:
backpackinglight.se har en del alternativ som jag tror skulle funka, har själv beställt ett SMD Lunar Duo.
 
Inte det största tältet men funkar för mig och min son på 8år.
Vi sov i spöregn nu i helgen och vi var torra.
tog man på insidan av duken vart man blöt om handen, men inget som kom in.
Vi har dock bara hunnit pröva tältet 3 gånger (alla gånger i regn).
MVH Sandra

107221911_273827573891039_440292549861287393_n.jpg
 

Bilagor

  • 107285537_210399206835183_6183309320535962914_n.jpg
    107285537_210399206835183_6183309320535962914_n.jpg
    232.4 KB · Visningar: 515
Har ägt Hubba, fantastisk volym relativt vikt. Lätt att sätta upp, dock lite vek konstruktion. Bra ventilation.
Vekt för fjällvindar. Toppen för lågland/skog & fina dagar. Upplevde inga läckage.

Men:
- Tältet ska helst vara relativt rymligt, då vi båda är lite bekväma av oss.

Låter som ett 3p med Absid(er). Hubba har volym, takhöjd men begränsad golvyta.
Du skriver inget om vikt, men valt Hubba så jag antar att vikt är viktigt?

Om vikt viktigt och med budget på 4500 och krav på yta skulle jag nog leta efter 3p tunneltält med lite mer Fjäll-tänk.
(Inte sällan nordisk design). Begagnat? Dock svårt att "fynda".

Flikar in ett exempel, om inte tunnel är uteslutet av andra skäl:
Bergans Hardangervidda 3-pers

3275g, vilket jag tycker är måttligt för ett fjälltält för 2+ med bra utrymmen.
 
Senast ändrad:
För något/några år sedan testade MSR en ny teknik för Hubba Hubba där tråden i sömmarna svällde vid regn och därmed tätade hålen som uppstod när man sydde tältet. En del fick problem med detta i hårt väder och MSR gick då ut med en rekommendation att stryka på ett lager Seam Sealer på insidan av sömmarna, vilket är lätt gjort. Detta problem ska vara åtgärdat i senaste modellen.

Jag har själv aldrig haft problem med tältet ens i ösregn och storm på högfjället. Lätt, stabilt och gott om plats.

/Magnus
 
Om du vill ha extra rymligt hade jag köpt ett tunnelstält för 3 pers. Det är väl ofta för 2.5 pers då det nästan alltid är mindre sovyta per person jämfört med ett 2-pers-tält.

Det finns tunneltält som har 110 cm invändig höjd, tex detta:


Jag vet att det är utanför din budget, men ibland kör dom rea på XXL. Alternativt leta begat, säljs en del i olika Facebookgrupper då och då om du är medlem där.

Ett annat alternativ, dock med mer sluttande tak. https://www.xxl.se/helsport-breheimen-3-talt-gron/p/1173069_1_style

Helsport är generellt sett bra grejer till vettigt pris. Visst är Hilleberg och Fjällräven bra, men även om du får på ett begat så är det utanför din budget.

Om du ska använda det i svenska fjällen hade jag valt tunneltält då dom generellt är mer vindstabila. Köp inget med för låg vattentålighet, och köp inget med för tunnt golv. Se till att ha en rymlig absid om ni måste laga mat där vid dåligt väder.

Köper du ett kupoltält så försäkra dig om att innertält går att resa samtidigt som yttertält, det hade jag föredragit.
 
Tack för alla era svar. Det här hjälper helt klart.

Kollade också nyligen in både det där tältet och just det där klippet som visar hur det läcker. Det var tillräckligt för mig att avstå. Vissa tillverkare gör ju verkligen allt för att hålla nere vikten och det går ju ut över annat då. 1200 mm vattenpelare är ju inte alls mycket tex.

MSR borde ju va kvalitet, men inte just det där vad det verkar. Köper du Hilleberg/Helsport/Fjällräven eller liknande så blir det en större engångskostnad, men dufår ofta bra betalt för det på andrahandsmarknaden. Kan du komma över ett med 20% rea nånstans så kan man räkna med att få tillbaka allt inom ett par år.

Mmm det var verkligen trist att se det klippet. Speciellt eftersom att jag annars hade läst och sett så otroligt mycket bra. Därefter blev jag ju lite nervös att köpa det. Om det hade varit någon som sa att det var "väldigt obekvämt" hade det ju varit en sak. Att det möjligen läcker är ju desto tråkigare läsning.

Bra att höra att Helsport fungerar. Hilleberg och Fjällräven är helt enkelt utanför min budget dessvärre (har redan spenderat en hel del på annan utrustning i sommar). Trots att jag inte vill känna mig snål i det här läget, så känns det som att jag borde få något som jag kan behålla i ett gäng år även för ca 4000 sek.

backpackinglight.se har en del alternativ som jag tror skulle funka, har själv beställt ett SMD Lunar Duo.

Tack, det ska jag kika på!

Inte det största tältet men funkar för mig och min son på 8år.
Vi sov i spöregn nu i helgen och vi var torra.
tog man på insidan av duken vart man blöt om handen, men inget som kom in.
Vi har dock bara hunnit pröva tältet 3 gånger (alla gånger i regn).
MVH Sandra

Visa bilaga 32507

Härligt att höra. Det ser ju verkligen trevligt ut det där tältet. Är det på eran bakgård? Hur tror du att det hade varit att fortsätta gå några dagar om det nu var så fuktigt innanför duken?

Har ägt Hubba, fantastisk volym relativt vikt. Lätt att sätta upp, dock lite vek konstruktion. Bra ventilation.
Vekt för fjällvindar. Toppen för lågland/skog & fina dagar. Upplevde inga läckage.

Men:
- Tältet ska helst vara relativt rymligt, då vi båda är lite bekväma av oss.

Låter som ett 3p med Absid(er). Hubba har volym, takhöjd men begränsad golvyta.
Du skriver inget om vikt, men valt Hubba så jag antar att vikt är viktigt?

Om vikt viktigt och med budget på 4500 och krav på yta skulle jag nog leta efter 3p tunneltält med lite mer Fjäll-tänk.
(Inte sällan nordisk design). Begagnat? Dock svårt att "fynda".

Flikar in ett exempel, om inte tunnel är uteslutet av andra skäl:
Bergans Hardangervidda 3-pers

3275g, vilket jag tycker är måttligt för ett fjälltält för 2+ med bra utrymmen.

Förstår jag dig rätt i att det också då borde fungera så länge man är nedanför trädgränsen?
Sanningen är ju att jag drömmer om att vara i min stuga i fjällen (Hemavan trakten) och göra korta vandringar därifrån. Men eftersom att jag bor i Danmark är det troligare att jag använder tältet i södra delarna av Sverige, och då är det kanske ett tält som duger.

Vad det gäller rymligheten, så har jag snarare jämfört med 2-pers tunneltält som verkar alltför små. Det jag har gillat med MSR-tältet är att det verkar gå att sitta upp för två personer och de två absiderna gör att bådas packning har tillräckligt med plats. De dubbla dörrarna känns också positivt.

Vad det gäller vikt så känns det inte extremt viktigt, men såklart är alla som skriver något om backpacking/hiking ultralightbackpackers, så man blir såklart lite influerad. Låg vikt är möjligen också bra om vi ska resa någonstans med flyg först och ta med oss tältet. Alltför tungt tält kan ju ställa till problem med totalvikten.

Har du själv testat Bergans-tältet? Jag kikade precis på det och blev lite sugen, men har inte sett om det håller någon vidare klass eller inte. Man vill ju inte gärna chansa med sitt första riktiga tältköp.

För något/några år sedan testade MSR en ny teknik för Hubba Hubba där tråden i sömmarna svällde vid regn och därmed tätade hålen som uppstod när man sydde tältet. En del fick problem med detta i hårt väder och MSR gick då ut med en rekommendation att stryka på ett lager Seam Sealer på insidan av sömmarna, vilket är lätt gjort. Detta problem ska vara åtgärdat i senaste modellen.

Jag har själv aldrig haft problem med tältet ens i ösregn och storm på högfjället. Lätt, stabilt och gott om plats.

/Magnus

Har du själv specifikt det tältet jag frågar om? Vilken modell har du?
Om det med sömmarna stämmer så kanske det är värt det ändå, då det annars checkar många av mina "boxar".

Jag har gärna mer från dig, och om du skulle rekommendera det baserat på vad du vet. Ser ut som att du gör det, men samtidigt blir jag lite nervös av att läsa det där med att "vissa fick problem med det".

Om du vill ha extra rymligt hade jag köpt ett tunnelstält för 3 pers. Det är väl ofta för 2.5 pers då det nästan alltid är mindre sovyta per person jämfört med ett 2-pers-tält.

Det finns tunneltält som har 110 cm invändig höjd, tex detta:


Jag vet att det är utanför din budget, men ibland kör dom rea på XXL. Alternativt leta begat, säljs en del i olika Facebookgrupper då och då om du är medlem där.

Ett annat alternativ, dock med mer sluttande tak. https://www.xxl.se/helsport-breheimen-3-talt-gron/p/1173069_1_style

Helsport är generellt sett bra grejer till vettigt pris. Visst är Hilleberg och Fjällräven bra, men även om du får på ett begat så är det utanför din budget.

Om du ska använda det i svenska fjällen hade jag valt tunneltält då dom generellt är mer vindstabila. Köp inget med för låg vattentålighet, och köp inget med för tunnt golv. Se till att ha en rymlig absid om ni måste laga mat där vid dåligt väder.

Köper du ett kupoltält så försäkra dig om att innertält går att resa samtidigt som yttertält, det hade jag föredragit.

Rymligheten i MSR tycker jag räcker. Jag vill heller inte bära på ett tält som är onödigt stort (= onödig vikt). Det jag har jämfört med är vissa 2-pers tunneltält som verkar väldigt snåla med utrymme. Framförallt vill jag kunna sitta upp, och att två personers packning ryms innanför absiderna.

Skönt att höra att Helsport är bra, har själv varit lite osäker på vilken kvalitet det egentligen håller.

Om du har några fler tips som uppfyller de kriterierna du nämner så tar jag gärna emot rekommendationer.


Tack igen alla för era svar. Det uppskattas verkligen!!

/Emil
 
Med kravspecen låter det som du ska titta på ett 3p tunneltält med GT abside, precis som redan nämnts. Kupoltält kommer vara tyngre och fördelen med självstagande blir framförallt en fördel i skärgården eller andra platser där det är svårt att sätta tältspik.

Själv har jag Anjan 2gt vilket jag är väldigt nöjd med och ger dig låg vikt. Jag gav 4500kr begagnat så det är inte omöjligt om än svårt att hitta. Jag tror dock du blir nöjd även med något annat kvalitetstält av samma typ.

Att köpa begagnat ger dig mer för pengarna och om du har ett gäng modeller som du kan tänka dig så är det enklare att hitta ett till bra pris. En köpes annons här på utsidan har fungerat för mig.
 
Med kravspecen låter det som du ska titta på ett 3p tunneltält med GT abside, precis som redan nämnts. Kupoltält kommer vara tyngre och fördelen med självstagande blir framförallt en fördel i skärgården eller andra platser där det är svårt att sätta tältspik.

Själv har jag Anjan 2gt vilket jag är väldigt nöjd med och ger dig låg vikt. Jag gav 4500kr begagnat så det är inte omöjligt om än svårt att hitta. Jag tror dock du blir nöjd även med något annat kvalitetstält av samma typ.

Att köpa begagnat ger dig mer för pengarna och om du har ett gäng modeller som du kan tänka dig så är det enklare att hitta ett till bra pris. En köpes annons här på utsidan har fungerat för mig.

Hej G.Kraft. Tack för tipset. Jag är inte säker på vad GT betyder, men förstår att det är det extra utrymmet utanför själva innertältet där man sover. Vad det gäller möjliga alternativ då, vad tror du om tältet från Bergans (Hardangervidda) som nämns här ovan. Tydligen rabatt på outnorth för närvarande och skulle alltså komma innanför budget. Jag kan inte finna några recensioner av det tältet överhuvudtaget, så är lite osäker på om man vågar lite på det osv.

Tack!
/E
 
Hej, ja GT är Hillbergs benämning på en extra stor abside/vestibul tack vara en extra båge, likt det tält du länkar till.

Bergans har relativt gott rykte men jag kan inget om just det tältet. På pappret ser det ut som ett bra val och designen är beprövad och de har många snarlika tält med andra namn sen tidigare så jag tror inte de gjort bort sig, ser ut att vara mycket tält för pengarna.

Du ser lite recensioner på outnorth, jag tror de är relativt tillförlitliga: https://www.outnorth.se/bergans/hardangervidda-3-pers-tent#Green
 
Tack. Det låter väldigt bra faktiskt.
En till fråga då. Tanken är ju vandring max 2-3 dagar i sträck. Hur mycket ska jag bry mig om 1,7 kg, 2,6 kg eller 3,2 kg?
Hur mycket värt skulle ni säga att denstörre absiden är värd i 3-pers tältet mot 2-pers Bergans?

Tack igen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
rayun MSR Hubba Tour 1 Bo och sova 0
omni96 MSR Hubba Hubba NX Bo och sova 19
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Samuel E MSR Hubba Hubba HP verklig storlek Bo och sova 6
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Shaguar MSR "Hubba Hubba" vs "Hubba Hubba HP" Bo och sova 5
carina_ MSR Hubba HP Bo och sova 5
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
sonjahal MSR Hubba Hubba HP Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
The Trooper MSR Skinni One/Too Bo och sova 1
grodanbolle MSR Carbon Reflex Bo och sova 4
3338 MSR Skinny One Bo och sova 10
Lite MSR Dragontrail Bo och sova 0
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
zzeezz MSR Tält Bo och sova 9
zeromaker MSR Zoid 1 Bo och sova 3
sam Tält! MSR Phantom Bo och sova 2
Halvarsson MSR Tälten? Är de bra... Bo och sova 24
Linneagk Letar efter Hubba Hubba HP Bo och sova 0
salgo601 Hubba hubba tältstäng trasig Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.