Motorbåt körde över kajak

Läste just om en olycka med kajak/motorbåt inblandad.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,499620,00.html

Vad är era erfarenheter, råkar ni ofta ut för "situationer"?

Man känner sig ju ganska utlämnad ibland där man sitter där i sin kajak lagom under båtförarnas synfält, kansk i motsljus dessutom.

//Seglaren
 
Tillbud är vanliga

Tyvärr så kan man i princip aldrig lita på en båtförare. Lika litet kan man lita på en medtrafikant, bilist, cyklist etc i vägtrafiken.

Som kajakpaddlare kan man minska risken genom att paddla nära land och genom att snabbt och i 90 grader korsa farleder eller frekventerade stråk där större båtar passerar. Större fartyg passar kanal 16 på VHF och de kan man oftast uppmärksamma genom anrop.

Neonfärgade dekaler på paddeln syns relativt bra men någon garanti för att inte bli påkörd/påseglad finns inte. Vid mörker är det bra att ha en stark lampa att tända och lysa mot förbipasserande båtar med.

Thure
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Man blir riktigt förbannad när man läser om hur omdömeslösa en del kan vara! Jag har själv varit med om en motorbåt som kört rätt upp i akterspegeln på den öppna motorbåten som jag körde. Jag såg hela underredet på båten torna upp sig över mig för att sedan kila sig fast mellan utombordaren och akterspegeln. Jag klarade mig, men killen som körde den andra båten blev chockad. Han hade bara tänkt "skämta"! Jag tror att i senaste numret av "På kryss" (som jag tror tidningen heter) står det just om problemet "båtar och kajaker som inte syns". Hoppas att det gick bra för dem i kajaken!
 
Paddlade en sommar vid Fjällbacka/Grebbestad och maken till omdömmeslösa "kaptener" får man leta efter. Ju större båt desto mindre hänsyn. Inte ovanligt att de dundrar förbi på fem meters håll och står och tittar ner på en från styrhytten, med ett brett flin.
 
Håller med om att det verkar väl omdömeslöst av motorbåten. Inte nog med att de uppenbarligen körde i en förbjuden farled (under bron till Reimersholme), de körde dessutom på kanotisterna som befann sig där.

Typer! :(
 
Inser att min skrik oranga craft flytväst är en fördel, så att man i alla fall har en teoretisk chans att bli upptäckt i tid... Men det är ju xxx att folk inte ska kunna använda huvudet. Det verkar att precis som på vägarna ska människor med taskig självkänsla, dåligt självförtroende och komplex försöka visa sig på styvalinan genom att riskera andras liv :-(

[Ändrat av M2 2004-07-02 kl 16:14]
 
Signalfärgade kläder är bra. Ganska många kanotister, har inte en susning om vilka regler som gäller på sjön. Att det sedan finns hänsynslösa båtförare kan vi inte göra mycket åt, lika lite som vi kan göra något åt alla hänsynslösa bilförare.

Undvika att trängas med båtar och fartyg så blir tillvaron enklare.
 
Vem orsakar problemet?

Arneri; sa:
Ganska många kanotister, har inte en susning om vilka regler som gäller på sjön.
Undvika att trängas med båtar och fartyg så blir tillvaron enklare.
Jag har efter en härlig kajakutflykt i området runt Stendörren haft anledning att fundera på säkerhet i kajak kontra snabba motorbåtar. Besitter goda kunskaper om vilka regler som gäller på sjön efter en räcka behörighetskurser med examination inför förrättare utsedd av sjöfartsverket samt ägare av diverse mindre och större fritidsbåtar. Har träffat på motorbåtar i 20-40 knop under denna tur och förstår inte alls Erik:s resonemang. Farleder måste korsas osv. Vad fasen har jag för användning av mina kunskaper om vilka regler som gäller på sjön när en motorbåt närmar sig (det går väldigt fort!) i dessa farter med bristande utkik och hänsyn. Troligen ibland med alkohol i kroppen! (vägrar att tro att man kan fara omkring som en del gör på nykter kaluv!) Har du någon speciell damm som Du rekommenderar för kajakturer?
 
Re: Vem orsakar problemet?

larlil; sa:
Arneri; sa:
Ganska många kanotister, har inte en susning om vilka regler som gäller på sjön.
Undvika att trängas med båtar och fartyg så blir tillvaron enklare.
Har du någon speciell damm som Du rekommenderar för kajakturer?

Jag håller med dig Lars som kanske framgick av mitt tidigare inlägg men här ett par ytterligare exempel.

Det finns faktiskt några sjöar där motorbåtstrafik är förbjuden t ex Marvikarna i Sörmland.

Jag skulle önska mig motorbåtsfria reservat även i svenska skärgården.

Delar av Ålands skärgård är i praktiken nästan båtfria och där är det gudagott att paddla.

Thure
 
Vårat eget fel?

Jag håller helt med om att man inte kan klandra den som blir påkörd.
Visst ligger det i vårat intresse att hålla oss synliga och hålla oss undan men vi kan ju inte mer än ha färgglaga kläder och paddla så gott vi kan.

Snacket om farleder är nästan alltid förvirrat från början till slut, det är ju inte direkt skoterleder på fjället det handlar om, platser som är självklart och tätt utmärkta och som man lätt kan undvika eller snabbt korsa.
Farled och farled egentligen, vad är det då?
Där båtarna åker? Båtar åker var dom vill, farlederna är bara ett sätt att visa lämplig färdväg i grunda eller svårnavigerade vatten och därmed mer intressant för segelbåtar och störra fartyg än för betydligt mer grundgående motorbåtar. Inte är väl segelbåtar den största faran på vattnet? Ska vi paddla på land? I grannens pool?
Paddla nära land? Bullshit. Jag paddlar mera från ö till ö, udde till udde osv än nära land, ofta mycket långt ifrån land. Får jag skylla mig själv?
Hur bred är farleden nord/syd på Ålands hav? Får man paddla till Åland? Kan vi inte bara dricka sprit och köra racerbåt som alla andra så blir det frid och fröjd igen? Sluta ställa till det liksom?

Jag vet mycket väl att en kajak syns väldigt dåligt ibland men alla förare av fordon, på vatten såväl som på land är skyldiga att hålla en sådan fart att dom kan upptäcka och undvika hinder och ser man inte en fem meter lång och en meter hör varelse som viftar men en två meter lång paddel så går det för fort helt enkelt och paddlaren kan ju inte gärna fly undan en snabb motorbåt.
Att väldigt många som sagt kör fullt riktigt nära för att sedan flina och hoppas på ett skådespel är en annan historia.
Märkligt att folk ska behöva tappa vettet så fort dom ger sig ut på sjön.

Tråkigt, djävligt tråkigt men svårt att göra något åt när vi dessutom ska hållas ansvariga. Ett exempel att vi är skurkar är en seglare som påstod att vi stör fågellivet mer eftersom vi kan komma och smyga oss på riktigt nära och då störa mer än ljudet, farten och svallet från motorbåtar. Vi är alltså även direkt skadliga för naturen där vi tyst och utan utsläpp tar oss fram för egen maskin enligt urgamla traditioner.


Jag ska fanimig sätta en nödraket på den försöker sänka mig.

/JL
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips