Motorbåt körde över kajak

Re: Re: Vem orsakar problemet?

thureb; sa:
Det finns faktiskt några sjöar där motorbåtstrafik är förbjuden t ex Marvikarna i Sörmland.

Jag skulle önska mig motorbåtsfria reservat även i svenska skärgården.

Delar av Ålands skärgård är i praktiken nästan båtfria och där är det gudagott att paddla.

Thure

Bra tips även om det är en klen tröst för oss som vill paddla långt, länge, i skiftande och exponerad sjö, i karg ytterskärgårdsmiljö osv.
Folk som känner till liknande områden kan väl posta dom så att fler kan ha nytta av dom.

Skriver under på Åland! Var där nyligen och visserligen var det tidigt på sommaren men knappt en båt och absolut ingenting i närheten av vårdslösheten man upplever runt hufvudstaden.
Åland kommer jag återvända till många gånger!


/JL
 
Re: Vårat eget fel?

Lorre2; sa:
Paddla nära land? Bullshit. Jag paddlar mera från ö till ö, udde till udde osv än nära land, ofta mycket långt ifrån land. Får jag skylla mig själv?
Hur bred är farleden nord/syd på Ålands hav? Får man paddla till Åland?

Visst får man paddla var man vill. När man paddlar till eller från Åland så är det knappast de stora fartygen som är problemet.

Minska risken i tätt trafikerade farvatten kan man göra genom att paddla nära land t ex vid Bergsundsstrand där olyckan skedde.

Största risken att bli överkörd är kanske på vatten där det för tillfället inte är så mycket annan trafik så att föraren av den påkörande båten tycker att han eller hon inte behöver hålla skärpt uppsikt framåt.

Thure
 
larlil; sa:
Har träffat på motorbåtar i 20-40 knop under denna tur och förstår inte alls Erik:s resonemang. Farleder måste korsas osv. Vad fasen har jag för användning av mina kunskaper om vilka regler som gäller på sjön när en motorbåt närmar sig (det går väldigt fort!) i dessa farter med bristande utkik och hänsyn. Har du någon speciell damm som Du rekommenderar för kajakturer?

Det handlar om att minska riskerna, t.ex. att inte köra på fel sida i farleden, förstå hur trångt det faktiskt är för vissa fartyg i en farled m.m. Majoriteten av alla båtar kör i farleder om det finns sådana. Kunskaper om de man skall samsas med minskar riskerna för missförstån/olyckor.
Det handlar om att kunna hantera situationer, inte att hålla på att gnälla över hur hemska alla motobåtar är.
Den damm jag brukar paddla i är östersjön.

Lorre, sant är att kanotister skrämmer fåglar då paddeln liknar en stor fågel, typ rovfågel. Det är mycket svårare att komma nära sjöfågel med kanot än med motorbåt. Har du aldrig funderat över varför så många fåglar sticker iväg när du närmar dig dem med kanot?
 
Arneri; sa:
Det handlar om att kunna hantera situationer, inte att hålla på att gnälla över hur hemska alla motobåtar är.
Det är ju just det det handlar om: att kunna hantera situationer och sjölagen föreskriver därför att bl.a fart och utkik är avgörande. Menar du att den fart och den levande kraft du får upp i kajaken är ett hot mot motorbåtarna? Sedan tycker jag inte att alla motobåtar, som du skriver, är hemska. Tvärtom, jag tycker ofta de är vackra. Det jag reagerade mot är hur de ibland framförs av vårdslösa förare!
 
Erik skriver att många kanotister är dåligt pålästa - vilket har renderat honom hätska mothugg i debatten. Men jag håller med – väldigt många som paddlar till havs och i skärgårdar saknar sådan kunskap, och uppfattas därför som irrationella och oförutsägbara av den stora majoritet av sjöfolket som kan och följer sjötrafikreglerna.

Att det finns aningslösa drullar med snabba motorbåtar vet vi alla. Vem tror att det blir bättre om även kanotister är aningslösa?

Björn
 
Fåglarna tror att du med din "flaxande" paddel är en fågel med större vingar än den själv.



Arneri (Erik Arnström) skrev

Lorre, sant är att kanotister skrämmer fåglar då paddeln liknar en stor fågel, typ rovfågel. Det är mycket svårare att komma nära sjöfågel med kanot än med motorbåt. Har du aldrig funderat över varför så många fåglar sticker iväg när du närmar dig dem med kanot?

 
Det är bara att hålla sig undan

Majoriteten av båtförare (motor, segel eller kajak) uppför sig alldeles utmärkt och ansvarsfullt. Problemet är den där trista lilla procenten som inte gör det. För vår del gäller det bara att inse att vi är igelkottarna på sjöfartens motorväg, och hålla oss i diket. Han, som kommer därborta, kan ju tillhöra den trista procenten...

Vem som har rätt eller fel är mindre intressant. Jag brukar i dessa sammanhang inte försumma att citera en dikt som stod i Sv. Sjöfarts Tidning för ett antal år sedan. Jag tycker alla sjöfarare, oavsett farkost, bör ta orden till sig:

”Here lies the body of Michael O´Day
who died maintaining his right-of-way
He was right, indeed, as he sailed along
But he´s just as dead as if had he been wrong”

Men visst bör kajakfolket också lära sig och följa sjövägsreglerna. Håller man sig på rätt sida i sunden och korsar farlederna i rät vinkel, visar man tydligt sina avsikter för de andra båtarna. Därmed har olycksriskerna kraftigt reducerats. OBS reducerats, inte försvunnit.

hälsningar
Jens
 
Precis hemkommen från längre tur med segelbåten
inte kajaken denna gång. När det är mycket båtar
i dom större lederna så kan jag förstå att det händer
olyckor, det är mycket att hålla reda på då, speciellt
om man då har en massa hästkrafter som bara måste
användas. Om motorbåtslobbyn i sverige kunde svänga
om och förstå att regelverk och kontroll av dom
körande och farkosterna är nödvändiga för att minska
riskerna i den allt mer täta båttrafiken, Då tror
jag vi har kommit långt. Så länge båtsverige
förespråkar frihet framför säkerhet så kommer olyckor
att hända.
 
Visst är det så att många paddlare kommer direkt från andra aktiviteter inom frilufts/upplevelse-sektorn och inte har någon egentlig erfarenhet eller kunskap om att färdas på sjön.
Majoriteten (även här på forumet) förstår tex. inte alls finessen med att navigera efter sjökort istället för landkartor och känner inte till till dom regler som finns på sjön men jag anser ändå att det inte är grunden till alla tillbud.

Väjningsreglerna, skulle det vara dom vi bryter mot och som orsakar alla incidenter? Störst går först och man aktar sig för yrkestrafik, större båtar (dvs. alla andra båtar), och ger kryssande segelbåtar lite extra spelrum. Att man håller sig till höger förvånar väl ingen.

Man gör det enkelt för sig om man tänker sig vår kust som ett litet område med några öar och en farled i mitten där vi kan smyga längs med land.
Hur ska man egentligen bete sig om man korsar en fjärd? Ska man låta bli, helt enkelt inte alls vara där? Om jag sitter och fikar ute på denna halvstora fjärd och det kommer en motorbåt i full fart, ska jag väja då? Åt vilket håll? Räknas en fikande kajakpaddlare som upphinnande och har väjningsplikt mot en motorbåt? Ska vi förbjuda alla långsamma farkoster eftersom som dom är dumma nog att inte ha resurser att hinna undan när rosa piketstyrkan laddar fullt mot Finnhamn?

Ett råd i sammanhanget är att gå en kurs i vinter och läsa till skärgårdsskeppare. En inblick i båtlivet och lite navigation. Det skadar inte.



JL
 
Paddla kajak i farlederna?

Arneri; sa:
Det handlar om att minska riskerna, t.ex. att inte köra på fel sida i farleden,

Kan det finnas någon vettig människa som paddlar kajak i farleder utan att det är alldeles nödvändigt och att det skulle vara en viktig del av problemet?
En motorbåt avger en stor mängd avgaser ofta i ansiktshöjd på den som paddlar. Förutom att dessa avgaser luktar illa så bidrar de till det globala problemet med miljöförstöring och klimatpåverkan. Ett naturligt beteende i en kajak är ju att så lite som möjligt komma i närheten. Tråden startade med att några kajakister blivit påkörda och någon tyvärr svårt skadad av en motorbåt i hög fart. Är inte det problemet? Motorbåtar i hög fart och med dålig utkik samt inte sällan en alkoholpåverkad förare vid rodret?
 
Kraftigt ökat sjöfylleri!

btd; sa:
Erik skriver att många kanotister är dåligt pålästa - vilket har renderat honom hätska mothugg i debatten. Men jag håller med – väldigt många som paddlar till havs och i skärgårdar saknar sådan kunskap, och uppfattas därför som irrationella och oförutsägbara av den stora majoritet av sjöfolket som kan och följer sjötrafikreglerna.

Björn

Några hätska mothugg kan jag ej läsa, däremot en del motargument. Och än en gång: Vem och vad orsakar problemet?
Vad skall man läsa på, och vilken kunskap hos kajakpaddlaren hjälper mot denna utveckling?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=283909&previousRenderType=2

Att vara kunnig och påläst i största allmänhet är det väl knappast någon som argumenterar emot.
 
Re: Det är bara att hålla sig undan

kajaken@yahoo.com; sa:
Men visst bör kajakfolket också lära sig och följa sjövägsreglerna. Håller man sig på rätt sida i sunden och korsar farlederna i rät vinkel, visar man tydligt sina avsikter för de andra båtarna. Därmed har olycksriskerna kraftigt reducerats. OBS reducerats, inte försvunnit.

hälsningar
Jens
Undrar olycksriskerna kraftigt reducerats med dina råd om du befunnit dig på nattpaddling, med belysnng, i det här området? (Men håller med om råden i största allmämhet)
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,503007,00.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brig Bogsera kajak efer motorbåt Paddling allmänt 14
mielo Kanot påkörd av motorbåt Paddling allmänt 4
ala Passage av kajak med motorbåt. Hur? Paddling allmänt 12
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.