Kartor: Mellersta Västerbotten & Röda Armén

Hej,

Satt och surfade runt lite på Lantmäteriets eminenta hemsida ikväll, där man kan beställa JPG-filer av valfria utsnitt från kartdatabaser, flygfoton, satellitbilder och annat roligt.

I alla fall slog det mig då att det finns en bit av mellersta Västerbotten som varken täcks in av Fjällkartan eller Terrängkartan, utan bara av Vägkartan och Översiktskartan. Det i sin tur fick mig att dra mig till minnes forna Sovjetunionens mastodontiska (och i princip genomförda) karteringsprojekt, som täcker alla landmassor i hela världen i ytterst detaljrika topografiska kartblad ned till 1:50 000, 1:100 000 eller 1:200 000 - mellan 50 000 och 100 000 ark allt som allt. Se där ett lagom logistiskt intressant karteringsprojekt för en stormakt! :)

Ni som är seglare minns säkert när liknande ryska sjökort började sippra ut efter murens fall - som inte sällan var av bättre kvalitet än svenska sjökort.

Sverige täcks tyvärr bara av skalan 1:100 000 (541 st blad), medan Finland (inte oväntat) täcks av inte bara 445 st dito, utan även av 1520 st av skalan 1:50 000...

Nästan samtliga dessa kartblad går fortfarande att köpa, gm Däerr Expeditionsservice GmbH i Tyskland.

Lite intressanta länkar:

http://www.daerr.de/Landkarten/Index_Landkarten.html?-session=shop:9FB0DBE6D8C7A5E6F9562E253878C1BA

http://hem.passagen.se/bergsgard/ryska_kartor.htm

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,145715,00.html

/Mats
 
Man kan också köpa sovjetiska militära kartor på kartbutiken i Riga. Det fínns ett antal över stockholm i skala 1/10 000. Jag har en över Djursholm och resten av trakten kring Värtan. I textdelen anges dels civila data om trakten, dels framkomlighet vid sidan av väg etc. Mycket var dock slutsålt redan för två år sedan.
Vidare har jag 100 000 delar över Öland, men de är inte sskt intressanta.

Det vore kul att få tag i sjökort över Kalmarsund men det har jag aldrig lyckats hitta. Några tips?

Konstigt att man inte kan få tag i några bra sovjetiska papperskartor över Estland och de stora öarna. Ingenstans i materialet finns kartor över delar av tidigare SSSR.
 
jonasolof; sa:
Man kan också köpa sovjetiska militära kartor på kartbutiken i Riga. Det fínns ett antal över stockholm i skala 1/10 000. Jag har en över Djursholm och resten av trakten kring Värtan. I textdelen anges dels civila data om trakten, dels framkomlighet vid sidan av väg etc. Mycket var dock slutsålt redan för två år sedan.
Vidare har jag 100 000 delar över Öland, men de är inte sskt intressanta.

Det vore kul att få tag i sjökort över Kalmarsund men det har jag aldrig lyckats hitta. Några tips?

Konstigt att man inte kan få tag i några bra sovjetiska papperskartor över Estland och de stora öarna. Ingenstans i materialet finns kartor över delar av tidigare SSSR.

Johan,

Nej, sjökort vet jag mindre om - tyvärr. Men när man tittar på sådana sä är det lite... skrämmande vilken exakthet du uppvisar.

Visst kan du få tag fina blad i skala 1:50 000 på Estland! Du kan köpa dessa EVC:

http://www.cartographic.com/xq/ASP/...ctID.6/europe/estonia/qx/topographic_maps.asp

/Mats
 
Mats

För att ta sjökorten först - cartographics.com listar inga sjökort över Östersjön. Jag skulle vilja finna (copyrightfria) kort över Kalmarsund. Exaktheten vet man väl först på plats - eller grund. Frågan är också vilka datumberoende fel som kan finnas. Och i vilken mån sovjetiska civila sjökort wskiljer sig från militära.


Tack för länken till estlandskartor. Ser att man också kan köpa sovjetiska kartor över nuvarande Rysland. Undras vad som händer om man kommer med sin iQue till Kaliningrad med inskannade ryska militärkartor? Då är det nog inte till sin fördel att vara gammal värnpliktig rysktolk:).

Annars har jag fått den upplysningen från en rysk kontakt på nätet att det från januari i år är helt OK också officiellt att ta med sin GPS på resa i Ryssland. Tidigare var regelverket motstridigt. Jag kunde dock inte av honom få någon exakt referens till lagrum.

På tal om invasionsplanerna. Lokaler och inriktning var en självklarhet för alla som jobbade i högre staber. Det var ju för det caset vi tränade, inkl. fångförhör. Den uppvisade kartan kan inte varit enda alternativet, det är bara pikant att få se den.

Fast det var ju nesligt att sovjeterna fick reda på djupet vid kaj inne i Musköbasen.

Jonas
[Ändrat av jonasolof 2004-03-17 kl 11:01]
 
Cartograpgics com svarade att dom har ryska sjökort i 1/50000 över Kalmarsund plus en special över Kalmar i skala 12500. Pris endast 54 USD plus 25 USD shipping.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
Crimper Kartor i tyvek Navigering 8
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.