Mot Sylarna i september?

Är det några synpunkter runt vädret som man bör få med sig då man vill vandra i området med Sylarna i början av september?
Hur är myggläget?

Ola A.

Säkert bra!

Hej!

Jag tror det är toppen att vandra i Sylarnaområdet i början av september. Inte för att jag har provat, men september är en fin tid även i de mer norrut belägna fjälltrakterna. Ofta stadigt väder, kanske frost på nätterna, men klara dagar stiger temperaturen raskt.

Myggfritt under alla omständigheter.

Du väljer en bra tid.

Mvh Bert

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Vad glad jag blir.

Olaa; sa:
Vad glad jag blir.

Tänkte vara ute en vecka.

Ola A.

Jag vill bara inflika att jag råkat ut för snöoväder i september just vi Sylarna, så man kan få lite vad som helst om man har otur.

Men troligen blir det en fin vandring om du bara kommer ihåg långkalsongerna.

mvh Christian

Kanon

Jag har vandrat där i slutet av september och det var kanon. Inga mygg, inga människor (nästan) och hyfsat väder. Det gäller dock att vara beredd på vinter, Det var minusgrader på en del av nätterna.

Helt OK med lite minus..

För min del är det helt OK med lite minus så länge som det är hyfsat varmt på dagen, (över nollan).

Hörs fint ut med stillhet. Passar fint med meditation och sådant.

Är det några flygleder som går över där?

Ola A.

Re: Helt OK med lite minus..

Olaa; sa:
För min del är det helt OK med lite minus så länge som det är hyfsat varmt på dagen, (över nollan).

Ola A.

Det skulle vara Östersund-Trondheim isåfall, men jag har aldrig reflekterat över störande flyg de gånger jag varit där.

Re: Re: Helt OK med lite minus..

David D; sa:
Det skulle vara Östersund-Trondheim isåfall, men jag har aldrig reflekterat över störande flyg de gånger jag varit där.

När man flyger till Narvik så ser man Sylarna under sig, men det går ju alldeles för högt för att störa.

sylarna i september

Jag var uppe vid sylarna i september 2002. Vi hade mellan 2 och 10 minusgrader hela tiden. Rätt mycket snö (vi gick med snöskor vissa partier högt upp i massivet) men annars var det helt ok. Myggorna lyste med sin frånvaro liksom andra människor.

//fredrik

Jag gick triangeln 7-9 september förra året, det var innan snön hunnit komma. Den enda snön jag såg var på glaciären. Men snön kom väl helgen efter (?) och då var det visst ordenligt blåsväder också.

Myggfritt (detta år var det ju inte mygg överhuvudtaget). Lite regn, lite sol, hyfsat varmt (t-shirt-läge mitt på dagarna). Passa på att gå innan stugorna stänger, det är ju trevligt att handla eller ta en bastu medan det är läge.

Det var hyfsat fullt i stugorna när vi var där, det är rätt populär tid att vandra om vädret är ok.
/Danne W

Re: Helt OK med lite minus..

Olaa; sa:

Ola A.

Flygtrafiken mellan norra och södra Norge, samt till viss del norra och södra Sverige går över i de trakterna. Mestadels morgon och kväll.
Det var ganska (allt är ju relativt, inte som Stockholm precis) störande när jag bodde i Funäsdalen.
Tror att det går att se rutterna på http://www.lfv.se

/BAX

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips