Okey.Ber om ursäkt för min missuppfattning.Det här är inte att driva med Lars Monsen, utan istället en hyllning till honom på ett liknande sätt som för Chuck Norris (som givetvis inte är lika stor).
Skickas från min iPad via Tapatalk
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Monsen på villspor
- Trådstartare Otto Støver
- Start datum
Och vaddå.Fattar inte att man börjar driva med personer som har gjort riktigt fina äventyrer som vi kan ta del av
Lars är fruktansvärt duktig på att fiska under alla typer av förhållanden. Så det är snarare en hyllning till honom.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag tror att det är ett ett The north face Phoenix 2.Vet någon vad det är för ett tält Monsen har med sig i avsnitt 4?
Mvh
Erik.
Den grabben är fantastisk, inte nog med att han sätts på prövning i riktigt rå natur som senast i 4:e programmet, han kan göra bra Tv också.
Har ni nån gång försökt att filma er själva under ett äventyr så vet ni att det blir många vändor med kameran både fram och tillbaka... Så jag lyfter gärna på hatten för Lars Monsen för det han gör, det blir alltid bra program.
Har ni nån gång försökt att filma er själva under ett äventyr så vet ni att det blir många vändor med kameran både fram och tillbaka... Så jag lyfter gärna på hatten för Lars Monsen för det han gör, det blir alltid bra program.
Kanske inte så bra reklam för det tältet eftersom han hade stora vattenpölar inne i det på morgonen...Jag tror att det är ett ett The north face Phoenix 2.
Har också tänkt mycket på det och instämmer i hyllningarna. Inte minst efter senaste programmet där det var krävande terräng och att han sa sig vara lite sliten och inte fullt skärpt.Den grabben är fantastisk, inte nog med att han sätts på prövning i riktigt rå natur som senast i 4:e programmet, han kan göra bra Tv också.
Han gör också bra tv genom att få områdena att verka mer vilda än vad de egentligen är. I avsnittet från Sverige gick han exempelvis längs älvkanten och vadade ett biflöde trots att det går en större bilväg strax bredvid.
Sedan funderar jag på om han verkligen är så vilse som han ibland ger sken av. Han måste ha ett ganska bra hum om hur långt han har åkt m.h.t. restiden. Att som i sverigeavsnittet fundera på både Trysil och norra Finland verkar inte riktigt trovärdigt.
"Kolhydratbristen klagade Lars mest över men han gnagde i sig lite firrar trots allt. I en av hans böcker beskriver han hur de har tillgång till kött och fisk men blir tröttare och tröttare då de inte får i sig kolhydrater. När väl de får i sig det så blir de genast piggare."
Året är 2014 och denna myt frodas fortfarande!! Ovanstående gäller bara om man inte låtit kroppen ställa om till ketondrift, då blir man trött första veckan/veckorna utan kolisar men sen blir det bara bättre o bättre.
Verkar vara en trevlig serie trots en uppenbar kunskapsbrist gällande makronutientintag och kroppens anpassning till dessa.
Året är 2014 och denna myt frodas fortfarande!! Ovanstående gäller bara om man inte låtit kroppen ställa om till ketondrift, då blir man trött första veckan/veckorna utan kolisar men sen blir det bara bättre o bättre.
Verkar vara en trevlig serie trots en uppenbar kunskapsbrist gällande makronutientintag och kroppens anpassning till dessa.
Med näringstag
utan kolhydrater är det två negativa förbränningsaspekter.
Thure
utan kolhydrater är det två negativa förbränningsaspekter.
- Respiratoriska kvoten dvs hur mycket syrgas man gör av med för att uppnå en given effekt = ämnesomsättning. Fettförbränning minskar topprestationen jämfört med kolhydratförbränning. Detta kommer man inte runt med acklimatisering till glukoneogenes dvs att kroppen tillverkar kolhydrater via nedbrytning av protein.
- Vid kolhydratsvält så förbränns så mycket fett att det bildas ketoner se t ex http://www.highfatfitness.net/kalorisvalt-vs-kolhydratsvalt/ och http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenesis
Med ett litet intag av kolhydrater används detta för att förbränna ketoner i citronsyrecykeln.
Om jag förstått rätt här så kan man med ett intag om några sockerbitar per dag fungera väldigt mycket bättre på att förbränna fett (typ vid ansträngningar de som Lars Monsen gör i den aktuella programserien 3-5 dagar). Metoden används vid överlevnadsträning där man letar kolhydrater i form av rötter.
På längre sikt blir kroppen (hjärnan) bättre på att förbränna ketonkroppar http://eatingacademy.com/nutrition/ketosis-advantaged-or-misunderstood-state-part-i
Thure
Sökte vidare
och hittade rätt intressanta data på bloggen http://eatingacademy.com/nutrition/the-interplay-of-exercise-and-ketosis-part-ii
Thure
och hittade rätt intressanta data på bloggen http://eatingacademy.com/nutrition/the-interplay-of-exercise-and-ketosis-part-ii
Thure
Håller med om att hans gissningar verkar lite ditplacerade typ i ett manus. Inte troligt att han flyger med helikopter hela vägen.
Men trevliga program hur som. Har inte sett klart 4:an ännu. Antar att Lars och Börge Ousland kan ha lite att snacka om.
Thure
Det är väl självklart att det dramatiseras och regisseras en del, det skall ju bli bra TV för alla, inte bara för Utsidans besökare.
Serien har ju alla ingredienser som krävs, en hjälte, en halvkorkad blondin(förutsätter att hon låtsas), ett varmt och tryggt stöd för henne, en hund och vacker vild natur.
Jag tycker att det är lätt att stå ut med detta i denna serien jämfört med amerikanskt skit och för den delen svenska äventyr.
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 234 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg