Monsen og nasjonalparkene

Ja varför han tog med det där Marmot tältet kan man undra. Såg dåligt ut. Kanske var det lätt att bära och anpassat för hunden att kunna sova i också.

Monsen är ju ett etablerad varumärke och behöver troligen inte köpa utrustning som vi vanlig måste.
Hans styrka är ju att han redovisar när har bristfällig utrustning med på sina expeditioner.

Som tidigare skrivit så är det dold marknadsföring i hans program och SVT gör som vanligt inga kommentarer tur att det inte går på Bonnier media som TV4 och flera andra kanaler där de även spärrat möjligheten att spola fram i avsnitten.
Tidigare när han då köpte utrustningen själv hade han rätt prylar på de platserna de passar bättre.
Jag testade dessa 2 stegs lösningnings tält i 1p variant i källaren och kom fram till att jag har " rätt" tält redan dvs Helsport ringstind sl 2p(som lättaste)som 1p tält om man är lång (193) och lite äldre med viss erfarenhet av värre väder än han hade i Rondane i Breeheimen i "somras" och terrängen var sådan att man inte orkade eller han gå utan pannlampa 2-3 mil på en etapp pga vad över kängor och brant upp och ner i snitt 1000 höjdmeter på etapper runt 10-15 km dvs kanske då över 2000 höjdmeter på en längre etapp och de klarar få som nått lite över pensionsåldern.(de som gick så långa etapper kom fram till hotellen på småtimmarna förr då privata ägare bodde på hotellen eller fick sova i ev nödutrymmen på DNT om de var öppna alt på altaner eller entré under tak.(jag fick äta micro värmd middag vid 20 tiden 2 gr men på DNT hade de bättre mat än på privata stället utmed väg med bussförbindelse)
Och solitt inner tält behövs i fjällen med mindre nät luckor HB eller insydda som på HS.
Jag var på gränsen till att frysa även i HB unna i sovsäck med +900 FP på 810 gr i L storlek och R 5 liggunderlag.och dunjacka +850 FP på ca 300 gr under matlagning och färdplanering osv.

Som tidigare skrivit så är det dold marknadsföring i hans program och SVT gör som vanligt inga kommentarer tur att det inte går på Bonnier media som TV4 och flera andra kanaler där de även spärrat möjligheten att spola fram i avsnitten.
Tidigare när han då köpte utrustningen själv hade han rätt prylar på de platserna de passar bättre.
Jag testade dessa 2 stegs lösningnings tält i 1p variant i källaren och kom fram till att jag har " rätt" tält redan dvs Helsport ringstind sl 2p(som lättaste)som 1p tält om man är lång (193) och lite äldre med viss erfarenhet av värre väder än han hade i Rondane i Breeheimen i "somras" och terrängen var sådan att man inte orkade eller han gå utan pannlampa 2-3 mil på en etapp pga vad över kängor och brant upp och ner i snitt 1000 höjdmeter på etapper runt 10-15 km dvs kanske då över 2000 höjdmeter på en längre etapp och de klarar få som nått lite över pensionsåldern.(de som gick så långa etapper kom fram till hotellen på småtimmarna förr då privata ägare bodde på hotellen eller fick sova i ev nödutrymmen på DNT om de var öppna alt på altaner eller entré under tak.(jag fick äta micro värmd middag vid 20 tiden 2 gr men på DNT hade de bättre mat än på privata stället utmed väg med bussförbindelse)
Och solitt inner tält behövs i fjällen med mindre nät luckor HB eller insydda som på HS.
Jag var på gränsen till att frysa även i HB unna i sovsäck med +900 FP på 810 gr i L storlek och R 5 liggunderlag.och dunjacka +850 FP på ca 300 gr under matlagning och färdplanering osv.
Dold marknadsföring i ditt inlägg.

Aktuellt

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 2 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!
Kan ju säga att den där Marmot:en var ett av flera tält som jag vägde mellan för köp i ungefär samma veva som jag såg programmet, och när jag såg det aktuella avsnittet bestämde jag mig väldigt snabbt för en Hilleberg Niak istället...

(Marmot:en är säkert ett helt ok tält under vissa förutsättningar, men jag var verkligen specifikt ute efter något som jag kan lita på i hårda vindar på kalfjället.)

Testade en Marmot när jag kollade på MSR hubba nx .
Det finns ännu sämre tält som BA.(copper spur är det absolut lättaste som kan fungera i fjällen inte det med en ingång på långsidan och en stång över hela tältet Fly creak som han hade i ett program.
Nemo dragonfly osmo var det bästa av BA,Nemo,MSR jag testade.
Du Måste ha en stång i varje hörn på tältet för att klara minsta vindpust och golv i 20-30 D annars får du ändå öka vikten med ett golvskydd om inte rep tejp med och beredd på fukt från marken.
Bör ju vara samma prisklass annars blir det ju svårt att jfr.

HB är ju inte fel men är du inte ung eller tror du ska gå mer än 5-10 gr så är det ju till nypris orimligt dyra jag köpte beg men du kan ju även kolla på HB outlett dyrare än privat men med returrätt fanns tex för någon vecka sedan ett 1p enan för 6-7000skr.

Passa er för NYA blocket tar veckor innan de tar tag i en reklamation och vissa som säljer kan knappt stava via kontakt fälten men hade Hjälp av tex AI när de skev annonsen eller någon kompis.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips