Monsen, Monsen og Mattis
- Trådstartare Johan123
- Start datum
Man behöver ju inte använda tuberna på packraften som internt lagringsutrymme. Som sagt, man har nu möjlighet att frakta utrustning inuti raften, som har stora fördelar.Raftar man på en liten å där det dyker upp en massa träd och hinder som kräver LandTransport el dyl så är det väldigt mkt enklare att bära förbi raften och ryggan separat, och det är extra jobb att ta ut & stoppa in & blåsa upp raften igen varje dag.![]()
Att frakta packning inuti packraften har många fördelar:
- Allt som fraktas inuti ISS håller sig garanterat torrt.
- Man sänker tyngdpunkten vilket medför en stabilare gång.
- En enorm ökning av packbar yta jämfört med samma modell utan ISS.
Håller med Steve och G.Kraft; finns bara fördelar. Största fördelar tycker jag är att raften ligger mycket bättre i vattnet, packningen är alltid torrt och säkert, det är mycket enklare att kasta in packning i tuber än att försöka fästa olika väskor på/i båten och att man kan komma in i tuberna för att reparera skador. En fördel kan också vara att packning finns kvar när man kapsejsar och inte att den flyter/sjunker i vattnet.Inre tuber gör det även mycket lättare att tömma ut luft, reparera skador och bygga båten så för mig var det självklart.
Har paddlat i saltvatten, stora sjöar mm och det går förvånandsfullt bra med en packraft. Men då har jag alltid en tjock fatbike och packning med mig. Utan det går det inte så enkelt, raften är för lätt och blåser snabbt bort. Har t.ex paddlat (alltså bikerafting) några veckor i norr Norges fjordar och det var en helt underbart resa.Att ta en packraft i skärgården eller liknande är rätt dumt, det är ingen kanot eller kajak.
Cool, Yonna the Happy FatBikeRafter.Har inte läst tråden, sett serie och vet inte heller vem Monsen och Mattis är, men fick ett PM om jag vill dela lite packraft-erfarenhet, och då även i min konstiga svenska. 😁