Monsen, Monsen og Mattis

Raftar man på en liten å där det dyker upp en massa träd och hinder som kräver LandTransport el dyl så är det väldigt mkt enklare att bära förbi raften och ryggan separat, och det är extra jobb att ta ut & stoppa in & blåsa upp raften igen varje dag. :cool:
Man behöver ju inte använda tuberna på packraften som internt lagringsutrymme. Som sagt, man har nu möjlighet att frakta utrustning inuti raften, som har stora fördelar.
 
Inget proffs men har ändå byggt en egen packraft och tagit den på några turer. De är som flera är inne på mer lättpaddlade med en tyngd/ryggsäck/barn i fören eftersom köllinjen blir längre. De är betydligt snabbare än en kanot... på land. I vattnet håller man ca 5km/h med lägre nivå på ansträngning än att gå med packning på en grusväg i samma hastighet. Sen finns modeller som är mer lättpaddlade, jag har klassisk typ om än relativt stor (innermått 140).

Vikten på min båt är 2kg men eftersom man gärna har paddel, sits, flytväst och någon annan båtpryl så är 3.5kg totalt lite mer ärligt. Att blåsa upp tar 3min med pumpsäck (stor). Den säcken använder jag sen som påse till allt som ska vara torrt men tillgängligt, eller som packpåse till båten. Resten packar jag i inre tuber eller i ryggsäck spänd över fören. Inre tuber gör det även mycket lättare att tömma ut luft, reparera skador och bygga båten så för mig var det självklart.

Materialet är riktigt tåligt och mycket kommer av att tuberna är mjuka och följsamma över stenar och botten. Jag har släpats över stenar ett flertal gånger och det syns knappt i botten. Fastnar man däremot i en avknäckt vass trädgren nedströms, är det nog svettigare. När jag skulle ta upp ett hål i efterhand provade jag att försöka med en trubbig. skruvmejsel, det var riktigt svårt trots att det var i de lite tunnare tuberna.

Ska man upp och ner i ett, är det enklare att ha ryggsäcken utanpå, men man kan ändå ha en sovsäck, klädpåse eller mindre föremål i tuberna bara för att garantera att det ska vara torrt.

Packraften kommer till sin rätt när man färdas på och mellan mindre sjöar eller nedströms vattendrag. Att ta en packraft i skärgården eller liknande är rätt dumt, det är ingen kanot eller kajak.

Jag köpte mitt färdiga byggkit här: diypackraft.com. Det är relativt lätt om man är händig, relativt svårt om man inte gett sig på liknande projekt tidigare.
 
Har inte läst tråden, sett serie och vet inte heller vem Monsen och Mattis är, men fick ett PM om jag vill dela lite packraft-erfarenhet, och då även i min konstiga svenska. 😁

Att frakta packning inuti packraften har många fördelar:
- Allt som fraktas inuti ISS håller sig garanterat torrt.
- Man sänker tyngdpunkten vilket medför en stabilare gång.
- En enorm ökning av packbar yta jämfört med samma modell utan ISS.

Inre tuber gör det även mycket lättare att tömma ut luft, reparera skador och bygga båten så för mig var det självklart.
Håller med Steve och G.Kraft; finns bara fördelar. Största fördelar tycker jag är att raften ligger mycket bättre i vattnet, packningen är alltid torrt och säkert, det är mycket enklare att kasta in packning i tuber än att försöka fästa olika väskor på/i båten och att man kan komma in i tuberna för att reparera skador. En fördel kan också vara att packning finns kvar när man kapsejsar och inte att den flyter/sjunker i vattnet.

Att ta en packraft i skärgården eller liknande är rätt dumt, det är ingen kanot eller kajak.
Har paddlat i saltvatten, stora sjöar mm och det går förvånandsfullt bra med en packraft. Men då har jag alltid en tjock fatbike och packning med mig. Utan det går det inte så enkelt, raften är för lätt och blåser snabbt bort. Har t.ex paddlat (alltså bikerafting) några veckor i norr Norges fjordar och det var en helt underbart resa.

Har också havskajaker och en kanadensare, och förstås går de mycket snabbare men de kan man ju inte ta med på rygg, cykel, buss etc. Har förresten vält några gånger med kajak i stark strömmande vatten men aldrig med raften. Ännu så länge ..

Finns många fatbikers som bikeraftar i hav etc, det är ju ett fantastiskt sätt att komma på platser man annars aldrig kan nå. Som t.ex i den här länken: Bikerafting Alaska’s Lost Coast.

 
Kul med lite packrafting på utsidan ! Som med alla friluftsprylar (tält, kök, ... ) är det bäst att bilda sig en egen uppfattning om vad man gillar och vad som passar ens egna turer.

Kul med filmerna som sagt, där finns det exempel på forsar med en hel del vågor där man kanske kan välta med en raft om man har otur, och väldigt steniga partier med mkt ström där det kan vara riskabelt med en kanadensare.

Men fisk varje dag i flera veckor ? :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.