Mono headset, trådat med mick och svarsknapp

Jaha. Men så är väl alla mono bluetooth? Vad skulle de med sladdar till?

True wireless headphones refer to Bluetooth earbuds or IEMs that have neither cords or wires between them nor to an audio source (smartphones, MP3 players, tablet, etc.). Since they have no wires, the mic, controls and battery are built into the housing of the earbuds.
 
Riktigt trådlösa (kallas ofta true wireless) är typiskt små blåtanspluggar man stoppar in i örat och som inte har några synliga sladdar: t ex dessa

Kan oftast laddas av batteri i sin förvaringslåda - ger mer lyssnings-/tal-tid utan annan extern strömkälla.

De som brukar kallas trådlösa blåtandslurar, har ju ingen tråd till själva mobilen (eller annan ljudkälla) men väl en tråd mellan pluggarna, som t ex denna:
I trådlösa hörlurar ingår också lurar som använder blåtand men där hörluren är över-örat (over-ear) med båge uppe på huvdet eller de lite mindre på-örat (on-ear) också med båga över huvudet.

Alla trådlösa har batteri och kräver laddning och pratar normalt via blåtand med mobilen/ljudkällan.
Moderna lurar har blåtand version 5.


/Patrik

PS
Länkarna är bara för att illustrera respektive typ, de ska inte ses som mina rekommendetationer, jag äger ingen av modellerna jag länkat till.
DS
 
På mina lurar med 3.5mm kontakt har jag trätt en fjäder från en kulspetspenna över infästningen mellan sladd - 3.5mm kontakt. Det minskar brytningen i skarven och har gjort att t.ex mina träningslurar funkat fint utan glapp i ett par år.

/M
 
De som brukar kallas trådlösa blåtandslurar, har ju ingen tråd till själva mobilen (eller annan ljudkälla) men väl en tråd mellan pluggarna, som t ex denna:

Och hur är det tillämpbart på mono? :p

På mina lurar med 3.5mm kontakt har jag trätt en fjäder från en kulspetspenna över infästningen mellan sladd - 3.5mm kontakt. Det minskar brytningen i skarven och har gjort att t.ex mina träningslurar funkat fint utan glapp i ett par år.

Det var en riktigt smart idé! Ska jag genast testa. Själv har jag inte kommit på bättre än att linda några varv eltejp runt där. Funkar inget vidare.

Ja, jag letar fortfarande efter en källa till billiga, trådade monopluggar. Men tillsvidare gav jag upp och köpte en enkel blåtandspropp som jag hittade till väldigt bra pris, Plantronics M70.
Nöjd med den. Ljudet är bra och mina (få) vänner säger att den verkar reducera brus bra också. Sitter både bekvämt och säkert, känns det som. Den uppgivna batteritiden på 11 timmar verkar stämma. Har inte pratat den tom än, men den talar om för mig hur mycket prattid jag har kvar och det stämmer väl med hur mycket jag har använt den. Trodde man var tvungen att ge mycket mer för att få bra batteritid.

Jag blir lite fastlåst i mina tankegångar ibland. Det är ju faktiskt inget som hindrar att jag använder blåtand för mina dagliga motionrundor och sparar de trådade till tillfällen när jag inte har så nära till ett elurtag.Den här pluggen kostade ju inte mer än två trådade så i det långa loppet är det nog bättre ekonomi.
 
Och hur är det tillämpbart på mono? :p



Det var en riktigt smart idé! Ska jag genast testa. Själv har jag inte kommit på bättre än att linda några varv eltejp runt där. Funkar inget vidare.

Ja, jag letar fortfarande efter en källa till billiga, trådade monopluggar. Men tillsvidare gav jag upp och köpte en enkel blåtandspropp som jag hittade till väldigt bra pris, Plantronics M70.
Nöjd med den. Ljudet är bra och mina (få) vänner säger att den verkar reducera brus bra också. Sitter både bekvämt och säkert, känns det som. Den uppgivna batteritiden på 11 timmar verkar stämma. Har inte pratat den tom än, men den talar om för mig hur mycket prattid jag har kvar och det stämmer väl med hur mycket jag har använt den. Trodde man var tvungen att ge mycket mer för att få bra batteritid.

Jag blir lite fastlåst i mina tankegångar ibland. Det är ju faktiskt inget som hindrar att jag använder blåtand för mina dagliga motionrundor och sparar de trådade till tillfällen när jag inte har så nära till ett elurtag.Den här pluggen kostade ju inte mer än två trådade så i det långa loppet är det nog bättre ekonomi.
Om det stämmer att man kan lyssna på FM-radio i den utan att ställa in telefonen på datatrafik skulle jag vara intresserad. Men det framgår inte vad de menar med lyssna på radio när man läser specen på netonnet.

Har du testat radiofunktionen?

Thure
 
Den spelar väl upp ljudet som spelas bara, oavsett var det kommer ifrån. Jag testar nu. Jodå, det går bra. Men du måste så klart plugga in nån tåt i hörlursurtaget så du får antenn. Satt i mitt trådade headset. I.v.f. på min telefon snor blåtand ljudet. Kommer inget ljud ur det trådade utan det funkar enbart som antenn.

Nu är den där j-a jättereklamen här igen! Går ju knappt at skriva!
 
Fast jag menade radio i blåtandsenheten den har väl inte hörlursuttag? Min telefon har inte fm-radio.

Thure

Som jag sagt i några tidigare inlägg så är riktig FM radio i mobiler på utdöende. Några nya Sonymodeller har fortfarande riktig FMradio. Kräver något ipluggat i 3,5mms-uttaget där kabeln blir radioantenn men ljudet kan skickas vidare till blåtandslur ändå.
Förr fanns även visas BT-headset som hade FMradio i själva headsetet men även dessa är nog borta från marknaden.

/Patrik
 
Fast jag menade radio i blåtandsenheten den har väl inte hörlursuttag? Min telefon har inte fm-radio.

Thure
Nej, den har inte inbyggd radio. Det är inte så de menar. Finns det headset som har det?

Du skulle inte kunna använda en liten mp3-spelare med radiomottagare? Brukar jag göra när jag vill spara mobilbatteri. Blir ju en extra pryl, men en sån väger inte många gram. Den kräver försås också antenntåt.
 
Nej, den har inte inbyggd radio. Det är inte så de menar. Finns det headset som har det?

Du skulle inte kunna använda en liten mp3-spelare med radiomottagare? Brukar jag göra när jag vill spara mobilbatteri. Blir ju en extra pryl, men en sån väger inte många gram. Den kräver försås också antenntåt.

Jo jag har en liknande liten dosa från Sony som har FM-radio om man kopplar den till hörlur via sladd och BT till mobilen. Det är bara det att BT-funktionen har lagt av, och Sony har slutat att tillverka såna modeller om jag förstått rätt. .

Thure
 
Men kan du inte köra trådad plugg, sån som jag letar efter, och lyssna direkt från mp3-spelaren?

Sansa har fortfarande radio, men de har blivit dåliga på andra sätt. Hade en Sansa Clip i säkert 10 år. Den var perfekt och funkar fortfarande, men batteriet började bli dåligt och räckte inte så länge (uppladdningsbart). Dum som jag är trodde jag de nyare modellerna skulle vara ännu bättre och valde den med störst batteri. Den är skräp på så sätt att titlar trunkeras så man fattar inte vad det är man har på den och man kan inte sortera i bokstavsordning. Jag laddar ner från bl.a. P1 och döper filerna efter modellan 2020.09.29_Programnamn_Avsnittsnamn.mp3 och vill lyssna på dem i rätt ordning. Gör aldrig spellistor som de vill att man ska göra. Lyssnar, deletar och laddar på nytt.

Sorteringsproblemet löste jag efter nåt år dock. Det visar sig att problemet ligger i filsystemet (FAT). Sansa hade tidigare installerat nåt som gjorde att man kunde sortera, nu har de rationaliserat bort det. Men det finns ett litet gratisprogram som gör att man kan göra det från datorn. Varje gång man laddar på nya filer kör man det här programmet, men det tar bara sekunder så inget större problem. Skriver detta för det höll på att göra mig galen och andra kanske kan ha nytta av det också.

FatSorter (Windows, men jag tror Linux et al har funktionen inbyggd?).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Headset för mobila mobilanvändare Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.