Moms på beställningar från USA?

Hej alla!

Finns det någon där ute som har efarenhet av att beställa varor från USA? Jag menar transportkostnader, moms, tullar, etc...

Jag letar efter en Arcteryx Arro 22 (ryggsäck...) men de finns ju knappt några affärer som har den (..oftast slutsåld)! Om jag beställer den via Internet från någon handlare i USA så är den ju mycket billigare...MEN...vad tillkommer?

Frakt naturligtvis, men moms och tullar?? Hur kan tullen veta att det är något som jag köpt över Internet och därmed kräva mig på moms? Finns det inget sätt runt detta? Jag vet att de som har vänner eller bekanta som åker till staterna då och då skickar med "beställningar", men skulle jag inte lika gärna kunna be någon kompis där skicka över paketet "privat" s a s och på så sätt slippa alla x-tra kostnader??

Hör av er!!!!

//Mell

Tull + Moms

Typ så här ligger det till;

Om du beställer något från handlaren utanför EU så måste de ange paketets värde på fraktsedeln. Den summan får du vid införseln i Sverige betala både svensk moms 25% och tull, typ 15% på väskor, vilket i slut änden ger att du betalt;

Väskans pris ex $100
moms i USA olika i olika stater ex 10% $10
frakt till Sverige. Med flyg c:a $15
summa: $125
moms + tull 40% av summan $50
summa: $175
tullkursen drygt 10SEK/$ ger ungefär 1800SEK

Väskan blir alltså ganska dyr i slutänden.

Har du en kompis i Amerika och han ska skicka över väskan privat måste han se till att plocka bort alla prislappar etc. Man kan sedan försöka skicka in paketet som en gåva. Födelsedagspresenter upp till ett värde av 400SEK inklusive frakt är tullfria. Krävs väl ifs en ganska naiv tullare för att tro att man får tag på sådana ryggor för 250SEK i USA.. Det är iaf ett sätt att prova..

Har du ett företag i Sverige kan du med lite förhandling med den amerikanska försäljaren tydligen få dra av den amreikanska momsen, vet dock inte hur mycket jobb det är och vad som krävs.

Sista vägen jag kan tänka mig är att nån går in i en affär i usa, köper väskan och sliter lite försiktigt på den en vecka eller två. Bara så den inte ser helt fabriksny ut. Sen postar hit den, anger värdet till begangnad, typ 50 spänn och skickar med ett brev om att här kommer din väska som du glömde när du var och hälsade på.. IFS inte heller riskfritt, en kompis fick betala tull för sin smutstvätt som han skickade hem när han flyttade från Australien..

Prova om du vågar, vissa saker är värda att betala för.. Mycket näjd med min direktimporterade och fasligt dyra Pac-designs väska =)

// Jonas

PS Om du hittar väskan inom EU behöver du inte betala Svensk moms och mig veterligen ingen tull heller..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips