Möte med Ralph Høibakk

mellpat

Avslutat
Det går fortfarande bra att anmäla sitt intresse för mötet på lördag, kl 18.00 Kungsholmens gymnasium (Hantverkargatan 67-69). Ring Jack Berg (08-137689, 070-7332055).

Ser att Høibakk förutom "Seven summits" gjort förstabestigningar av två höga toppar i Himalaya. Tirich Mir (E): 7,692m (1964) och Dragnag-Ri: 6.801m (1995). Något jag tror han är ensam nordbo om att ha gjort. Men för mig är han mest känd som klippklättrare, t ex på Trollryggen, Store Midtmaradalstind och Stetind (1:a vinterbestigning).

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
citat från Svenska fjällklubbens fjällpolicy:

"Att ostört få uppleva naturens egna ljud och ibland dess totala tystnad har ett stort egenvärde."

Är det inte något i denna mening som inte stämmer?
Att få uppleva naturens... har ett stort egenvärde.
Vari ligger egenvärdet om det är upplevelsen som "har" ett stort egenvärde?
Verkar snarare som att "naturens egna ljud och tystnad" har instrumentellt värde, i form av medel till upplevarens vällust elle dylikt.

Blir lite sugen att gå på föredraget faktiskt :D

Betyder det inte bara att det ljudschema som är konfigurerat i naturen har ett värde i sig; även utan övriga features som lukter och grafikinställningar?

Mezzner; sa:
Betyder det inte bara att det ljudschema som är konfigurerat i naturen har ett värde i sig; även utan övriga features som lukter och grafikinställningar?

Det har jag svårt att tänka mig att de menar. De kan nog mena att naturen har egenvärde (alltså både lukt, bild och ljud), och det tror jag att de tycker, men isåfall är meningen bara taffligt formulerad. :)

mellpat

Avslutat
Climbrob: Om Anders Lundahl kommer till mötet kan du diskutera detta med honom för han har skrivet typ fem böcker kring filosofi. Fast han är oskyldig till fjällpolicyn.

Policy brukar man skriva när man är osams. Kanske var man inte tillräckligt osams :)

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Jag har aldrig träffat Anders Lundahl, men jag har sett Hårda tag.
Fråga honom, Climbrob, för han har helt säkert ett annat perspektiv än jag.

Vore onekligen mycket intressant att diskutera etiska frågor med honom. :)
Jag tycker mig för övrigt se vissa 'environmentalistiska' eller ekosofiska drag i den "klätteretik" som anses normerande idag, men jag tror många har svårt att konsekvent stå för denna syn i allmänhet vilket isåfall tyder på antingen ogenomtänkta resonemang (fördomar) eller ologiskt resonerande. Detta gäller bland annat tanken om just naturens egenvärde.

Nog pratat om det.
Hoppas jag hinner gå på föredraget :)

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.