Mögligt tält?

Borde nog varit ´mögel´på bandet med sömmar och mögellukt skulle du tydligt märkt direkt om man har normalt luktsinne.
Om mest släppt på insidan låt den då vara och impregnera utsidan

Finns ju ingen anledning varför det bara skulle varit mögel på ena sidan väven och inte på andra sidan eller på innertältet om allt förvarats ihop, så jag håller med om att det troligen är PU-beläggningen som släpper på insidan av yttertältets väv. I så fall är tältet inte mer tätt än vilket tygstycke som helst, så inget att satsa på.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Finns ju ingen anledning varför det bara skulle varit mögel på ena sidan väven och inte på andra sidan eller på innertältet om allt förvarats ihop, så jag håller med om att det troligen är PU-beläggningen som släpper på insidan av yttertältets väv. I så fall är tältet inte mer tätt än vilket tygstycke som helst, så inget att satsa på.

Man kan (även om jag som sagt inte rekommenderar det) borsta/gnugga/slicka bort allt löst bôs och sedan måla insidan av tältet med helt vanlig våtrumssilikon utspädd med lacknafta eller bensin. Men det är inte värt besväret. Det finns en massa friska tält att köpa begagnade.

Ok det var ju bra iaf, men kommer det inte vara tätt nu då eller vad tror ni? Chansen är nog god att vi får det gratis när det ser ut så här.

Ok det var ju bra iaf, men kommer det inte vara tätt nu då eller vad tror ni? Chansen är nog god att vi får det gratis när det ser ut så här.
Om det är PU-beläggningen som krackelerar och släpper kommer tältet inte att vara tätt vid en regnskur. Det är ju denna tunna "gummifilm" på insidan av yttertältets väv som utgör den egentliga vattentäta barriären på tält med PU-belagd väv. Jag hade vare sig köpt eller sålt ett tält i sådant skick.

Jag hade vare sig köpt eller sålt ett tält i sådant skick.

Håller med! Det är bara att göra processen kort - köp ett annat tält begagnat eller nytt, som ser fräscht ut.
Det finns en stor marknad på tält så då finns det ingen anledning att lägga tid på ett tält med ett skick som man är osäker på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips