Hur få bort mögel?

Hej alla,
Jag är ny här på Utsidan och detta är min första post. Jag bor i Glasgow och var nyligen nere i Cornwall och arbetade med ett projekt och bodde då i ett gammalt Fjällräven Termo-G 66 tält jag ärvt av min far. Det är ett alldeles fantastiskt tvåmanstält! Det är första gången jag använder det sen jag fick det för några år sen. Den förra lägenheten jag bodde i var ganska möglig på bottenplan i ett gammalt viktorianskt hus. Allt möglar. Tyvärr har det satt sig massa små svarta mögelprickar på yttertältet. Det går inte att borsta bort och det verkar inte så smart att slänga det i tvättmaskinen?

Så vad göra?

Jag gillar verkligen det här tältet och det vore fint att få det i ordning nu när jag tänkt bli lite mer seriös med campandet. Innertältet verkar ha klarat sig.

Tack!
/Tor
 

Bilagor

  • IMG_0091.jpg
    IMG_0091.jpg
    71.3 KB · Visningar: 9,532
Om jag har fattat rätt så är ättika ganska bra mot mögel..... men det kanske finns någon bättre biokemist som kan tipsa..
 
Hmm...tänkte inte så långt. Vet bara att när man ska ha bort svartmögel från kylrum så brukar man tvätta med ättika o vatten...

Men en tältduk e ju lite knepigare.. Kemtvätt?
 
Spraya tältet med ättika då eller? Blir det inte stark lukt?

Ättikadoft försvinner efter ett tag men du lär få vädra tältet ganska länge. Men om det är enda alternativet så är det väl så man får göra.
För övrigt så kan jag inte se några konstigheter med att tvätta tältet så länge du impregnerar det igen.
//Peter
 
Vi får se. Jag har skrivit til Fjällräven och frågat om saken. Tack för svaren! Skall definitivt kolla in båtkapellgrejjorna. Jag postar Fjällrävens svar här när jag får det.
 
Hej, idag mottog jag följande svar från Fjällräven:

"Hej igen,

Nu har jag kollat upp hur man går tillväga för att ”tvätta” ett tält.
Ett tält mår egentligen inte bra av att tvättas och just mögel är mycket svårt att få bort.

Det du kan göra är att blötlägga tältet i en stor balja alt ett badkar med vatten och något milt tvättmedel. Du kan även använda en mjuk svamp för att försöka gnida bort möglet med.

Lycka till med tälttvätten!

Mvh
Mia Alsén
"

Gnidandet kan nog fungera, jag har redan gnidit lite med hyffsat resultat men är orolig att jag pajjar impregneringen. Har ni något tips på högkvalitativ impregnering? Kan man återimpregnera tält?

Många tack!
 
Nostalgitripp!

Hade ett Termo G66 från slutet av 60-talet själv när man var ung och vacker (nu är man i bästa fall bara och).

Det var ett fantastiskt tält som stod pall för det mesta om man satte upp det längs med vindriktningen. Skulle man var två i det så gällde det att sämjan var mycket god, storleken var som en stor bivacksäck! Användes under många Sarek/Kebturer. Till slut fick ungarna det och nu finns bara tälstängerna kvar, snyft...

Vårda det ömt!
/p-a
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.