Hur få plats med all packning?

Jag är frusen, och har just fått hem min beställda Outwell Constellation Lux sovsäck. Den känns mysig, och ska vara väldigt varm. Och jag var beredd på att den skulle väga 3 kg - men inte på att den skulle vara enorm! Packväskan är 52 x 47 x 30 cm, och helt fyrkantig. Känns inte som något som man får med sig på en lång vandring.

Hur gör ni andra?
 
En bra dunsovsäck är mycket varmare per vikt/volymenhet. En dunsovsäck som motsvarar din sovsäck i värme går att hitta under kilot med avsevärt mindre packvolym. Outwell-säcken ser mer ut som en camping-säck än en säck för vandring. Det är väl det korta svaret.. :)
 
Kompressionspåse (finns att köpa löst) löser delvis problemet men när luften är ute så blir den inte mindre. 3kg låter som en vintersäck, alterntivt som förra svaret sa: en säck för motoriserat friluftsliv.

/Patrik
 
En bra dunsovsäck är mycket varmare per vikt/volymenhet. En dunsovsäck som motsvarar din sovsäck i värme går att hitta under kilot med avsevärt mindre packvolym. Outwell-säcken ser mer ut som en camping-säck än en säck för vandring. Det är väl det korta svaret.. :)

Finns det dunsovsäckar som är lite breda, och inte i mumie-modell? Jag har svårt att sova med "ihopbundna" ben...
 
Kompressionspåse (finns att köpa löst) löser delvis problemet men när luften är ute så blir den inte mindre. 3kg låter som en vintersäck, alterntivt som förra svaret sa: en säck för motoriserat friluftsliv.

/Patrik

Vi som är frusna, gillar vintersovsäckar. Den går ner till -2 grader, komforttemperatur.
 
Finns det dunsovsäckar som är lite breda, och inte i mumie-modell? Jag har svårt att sova med "ihopbundna" ben...

Ja det finns. Det går också att måttbeställa. -2 är f ö inte vinter, utan en lämplig komfortemp för sommarfjället, men det beror ju på var man ska använda den. -20 och därunder börjar handla om vinter, min vintersäck har komfort -35° och är 1 kg lättare än Outwell-säcken.

 
Hej Ut i skogen
Du har inte köpt en sovsäck för vandring, utan en campingsäck för boende i stora tält på campingplatser.
Visst finns rymliga säckar, både dun och syntet, som fyller dina krav utan att bli stora ocg tunga.
För tre-säsongsbruk (vår-sommar-höst) satsar jag perosnligen på en dun med komfort runt -5, öppnar upp på sommaren eller använder som täcke bara.
En djungel av märken men googla lite så får du många förslag.

//P
 
Ja det finns. Det går också att måttbeställa. -2 är f ö inte vinter, utan en lämplig komfortemp för sommarfjället, men det beror ju på var man ska använda den. -20 och därunder börjar handla om vinter, min vintersäck har komfort -35° och är 1 kg lättare än Outwell-säcken.


Ja. Den säljs som tre årstider. Jag letade kanske på fel ställe, för den verkade bäst på Outnorths hemsida. :(

Cumulus verkar lovande, tack!
 
Jag är frusen, och har just fått hem min beställda Outwell Constellation Lux sovsäck. Den känns mysig, och ska vara väldigt varm. Och jag var beredd på att den skulle väga 3 kg - men inte på att den skulle vara enorm! Packväskan är 52 x 47 x 30 cm, och helt fyrkantig. Känns inte som något som man får med sig på en lång vandring.

Hur gör ni andra?
Ja, det beror nog på. Jag har aldrig ägt just en sådan. Jag har emellertid några "vintersovsäckar" för lite olika "kyla" beroende på hur kallt det är.

Jag har gått på "standardiserade" säckar som finns i handeln, utan att använda tjänster som cumulus och liknande som kan "sy till" sovsäckar efter ditt behov, utan bara tagit vad som "finns på hyllan".

Jag själv har gått över till dun, när det ska brukas sovsäck vintertid, just för att det är mer komprimerbart och lättare att bära (jag har med tilltagande ålder lagt märke till att jag inte verkar bli starkare längre, år från år. :) )

Det finns idag vettiga syntetsäckar - som klarar jättekallt väder - men de blir ofta (ungefär som din säck) stora och bulkiga att packa. En del av dem i en kombination med väldigt tunga.

Dunsäckar är normalt sett dyrare än sina konstfibersyskon, för ungefär samma prestanda, men ofta får man ner både packvolym och vikt på mer hanterbara nivåer - även när man ska ha en riktigt varm sovsäck.

Jag skulle kolla runt lite om det fanns någon sovsäck som såg ut ungefär som jag vill ha den - men i material där packvolymen inte blev så stor.

Jag såg på nätet när jag googlade din sovsäck att det t.ex. fanns sovsäckar av ungefär samma form, eller i alla fall likartad, på t.ex. Decathlon, men jag har bara provat deras "Simond"-sovsäckar och de är ju betydligt mer avsmalnade kring både fötter och axlar. Men det finns ju - rätt många - sovsäckstillverkare.
 

eller om du har råd med dun

Har ej provat, men de har rektangulär form om jag förstått det rätt. Vikten är mer rimlig till ditt bruk åtminstone :)

Annars får du nog bäst/mest säck för pengarna hos cumulus. Billigaate alternativet där kostar nog ändå lite mer än de jag länkade.

Ska du alls vandra så bör du leta annan säck. Själv har jag en varm från ÖoB. Gigantisk att sova i, normalstor packad. Vikt 1700g. Kostade 300kr. Som exempel.
 

eller om du har råd med dun

Har ej provat, men de har rektangulär form om jag förstått det rätt. Vikten är mer rimlig till ditt bruk åtminstone :)

Annars får du nog bäst/mest säck för pengarna hos cumulus. Billigaate alternativet där kostar nog ändå lite mer än de jag länkade.

Ska du alls vandra så bör du leta annan säck. Själv har jag en varm från ÖoB. Gigantisk att sova i, normalstor packad. Vikt 1700g. Kostade 300kr. Som exempel.

Tack för tips. Dina länkar sorterar jag dock som mumie-modell, tyvärr. Kollade på ÖoB's hemsida, men hittade inte den du har. Bara en mumie, och en fyrkantig, men för smal, och lite kort. (75 cm x 190 cm)

Min Outwell-camping-mys-säck är 90 cm bred. Jag skulle inte ogilla 1 meter heller...

Jag har inte oändliga resurser, men är beredd att lägga ett antal hundra extra för att kunna sova ordentligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.