Mögel i tältet!

Var på en vandring då det regnade 2/3 av tiden och snart uppträdde några små gröna fläckar på innertältet. (Har ett bergans fjellbu) Har torkat ur det noga (brorsans bil har fått stå utanför varmgaraget ett tag) men fläckarna finns kvar. Kan någon möjligtvis hjälpa mig med detta. Tackar för svar

Klorin

Hade samma problem med vårt innertält. Men fläckarna löstes upp av klorin, och de har inte kommit tillbaka sedan dess.

/g

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Mögelfläckar är väldigt svåra att få bort, men det betyder inte att mögelsvampen fortfarande lever. Jag är tveksam till klorin, eftersom det sliter enormt på materialet. jag tycker inte det känns värt det bara av estetiska skäl.

Nej det är inte bara av estetiska skäl utan av rädsla för spridning och lukt som jag oroar mig. Men fläckarna gör alltså inget om de är torkade? Låter lite konstigt tycker jag då mögelsporer kan kapsla in sig och överleva länge utan fukt..

Båtvårdsmedel

Hej igen
Har pratat med en båtburen kamrat och han pårstår att det lär finnas något som heter Eliassons antimögelmedel. Kolla i en båtvårdsaffär. Det är något specialmedlel som tar bort mögel och svamp på tält, kapell och presenningar. Vet inte alls vad det innehåller.

/g

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips