Mögel i tältet!

Var på en vandring då det regnade 2/3 av tiden och snart uppträdde några små gröna fläckar på innertältet. (Har ett bergans fjellbu) Har torkat ur det noga (brorsans bil har fått stå utanför varmgaraget ett tag) men fläckarna finns kvar. Kan någon möjligtvis hjälpa mig med detta. Tackar för svar

Klorin

Hade samma problem med vårt innertält. Men fläckarna löstes upp av klorin, och de har inte kommit tillbaka sedan dess.

/g

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mögelfläckar är väldigt svåra att få bort, men det betyder inte att mögelsvampen fortfarande lever. Jag är tveksam till klorin, eftersom det sliter enormt på materialet. jag tycker inte det känns värt det bara av estetiska skäl.

Nej det är inte bara av estetiska skäl utan av rädsla för spridning och lukt som jag oroar mig. Men fläckarna gör alltså inget om de är torkade? Låter lite konstigt tycker jag då mögelsporer kan kapsla in sig och överleva länge utan fukt..

Båtvårdsmedel

Hej igen
Har pratat med en båtburen kamrat och han pårstår att det lär finnas något som heter Eliassons antimögelmedel. Kolla i en båtvårdsaffär. Det är något specialmedlel som tar bort mögel och svamp på tält, kapell och presenningar. Vet inte alls vad det innehåller.

/g

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips