Modifiera Jörnkängor = helgerån?

Hej

Sitter här med en fundering... Jag har precis börjat använda ett par Jörnkängor som stått ett par år i garderoben. De passar mina fötter fantastiskt bra! Men...de skaver på vaderna. Jag tillbringade tonårstiden med att spela fotboll och har fått relativt kraftiga vader. Kan inte ha höga gummistövlar eller skinnstövlar - känns som kompressionsstrumpor. Tighta jeans ska vi inte prata om... Har tidigare haft relativt låga kängor som inte givit några problem. På bilden nedan är det kängorna till vänster och i mitten. De har en polstrad överkant. De längst till vänster kan jag snöra och knyta hela vägen upp. De i mitten har jag hoppat över de översta hällorna på. Jörnkängorna längst till höger behöver jag hoppa över de tre översta på och då upplever jag ändå, polstringen till trots, att de skaver...
4EDA7C09-0BAB-482A-9DAC-09E82516CEC0.jpeg

Min fråga är: vågar man lämna in Jörnkängorna till en skomakare som kortar av kängornas överkant, eg tar bort en bit av själva lädret och flyttar ner postringen, 5-8cm? Vågar man fråga Jörnskomakaren eller skulle han se det som ett helgerån, att någon tycker att hans hantverk inte är bra nog? Mina fötter stortrivs verkligen men mina vader får röda skav...
 
Vågar man fråga Jörnskomakaren eller skulle han se det som ett helgerån, att någon tycker att hans hantverk inte är bra nog?
Efter allt jag har läst här på Utsidan skulle jag inte prova att lämna de skor där för ändring. Inte i första hand att jag tror att han inte vill göra jobbet men för att han verkar väldigt upptagen med produktionen.
Min fråga är: vågar man lämna in Jörnkängorna till en skomakare som kortar av kängornas överkant, eg tar bort en bit av själva lädret och flyttar ner postringen, 5-8cm?
Jag kan tänka mig att där finns skomakare som kan göra jobbet, själv skulle jag troligen fråga hos Lundhags i Järpen, de kan väl göra denna ändring (om de vill).

Henning
 
Klipp ett 5 cm långt smalt v-format jack i bakkanten, och tejpa ihop med silvertejp & liquisole ...
Obs. Mina fixar-hacks blir lite konstiga ibland. :)
 
Varför måste du snöra hela vägen upp?
Det gör jag aldrig på höga kängor, brukar snöra ett, två eller tre hål upp efter skaftet och sen linda överflödigt skosnöre runt skaftet innan jag knyter.
De sista hålen gör ingenting för stabilitet eller dylikt imho, men jag gillar likväl höga skaft om det är blött eller snöigt.
 
Varför måste du snöra hela vägen upp?
Det gör jag aldrig på höga kängor, brukar snöra ett, två eller tre hål upp efter skaftet och sen linda överflödigt skosnöre runt skaftet innan jag knyter.
De sista hålen gör ingenting för stabilitet eller dylikt imho, men jag gillar likväl höga skaft om det är blött eller snöigt.

Jag knyter inte hela vägen upp, jag lämnar de översta tre. Och de skaver ändå...
 
Om de skaver vad har du för val?

Sälj eller modifiera. Du torde inte börja använda skor som skaver. Jag vet att jag inte gör det.

Om det varit mina kängor och de i övrigt passade så hade de åkt in till skomakaren för modifikation. Lyckligtvis passar mina Jörn M96 utan modifikation.

Du skulle också kunna prova med tjockstrumpor som går högre upp. Det kan eventuellt hjälpa mot skav. Men gissningsvis så räcker det inte, så det slutar med modifikation i alla fall.
 
Jag ser på mina Jörnisar att de saknar polstringen du har högst upp, kanske räcker med att sprätta bort denna?
Sen tror jag också på långa tjockstrumpor om du inte använder det redan, som går upp ovanför skaftkanten.

Edit: Tycker inte att det är helgerån att modifiera prylar så de passar, än vad det gäller. Bättre att fixa till så man är nöjd med funktionen på det man har än att leta nytt hela tiden.
 
Senast ändrad:
Hej igen.
Vågade ta språnget, lämnade in Jörnkängorna till en skomakare här i stan. Detta sedan dottern kidnappat/adopterat mina favoritkängor…🙄
B1908CFC-1E82-4A52-8748-379F058B7D02.jpeg

Jag tog med de bruna Lundhagskängorna på första bilden och så mätte vi mot Jörnkängorna. Tog bort de tre översta hällorna. Och nu sitter de perfekt! Så sköna! Stort tack till skomakare Christer!
 
Så du har ingen polstring alls nu?
Eller sydde skomakaren tillbaks överkanten - efter att ni tagit bort en remsa i mitten av skaftet?
Intressant problemlösning i vilketdera fallet...
/Odd
 
Vi diskuterade polstringen mycket länge. Mätte avståndet från hälseneövergång till muskel till tjockaste stället på vadmusklerna. Funderade… Och så bestämde vi oss för att helt enkelt kapa enligt bilden. Så provgick jag och kunde inte känna något skav. Sen satte vi provisoriskt dit en mjuk remsa motsvarande polstring och så ny provgång. Men det var faktiskt bättre utan, med bar läderkant. Sen funderade vi på om vi skulle ha en tunn läderremsa överst för att ”snygga till det hela” men det blev veck och knöligt. Så det blev som på bilden och det känns som det bästa/mjukaste resultatet! Nu få de följa med upp till Tarfala och åtta dagars provvandring. Fötterna vet jag passar, det har varit vaderna som klagat på skavsår 😊

Hoppas att Jörnskomakaren inte tar illa vid sig av modifieringen utan gläds mer att kängorna nu får följa med ut på äventyr!
 
Bra att du fick till det.

Kvinnor har ofta vader som börjar längre ned än män. Och så finns förstås variationer från person till person. Jag har haft slalom och telemarkpjäxor som gav elaka skav på vaden oavsett hur lite jag spände i skaften. Vidrigt. Och det är kunden och kundens fötter och ben som är facit. Inte fabrikanten.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnusk750-2 Modifiera Haglöfskängor Kläder 2
RangerJoey Modifiera Meindl kängor Kläder 2
Elvah Jörnkängor obrukbara, gungskor?!! Kläder 17
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
hallonraden jörnkängor Kläder 20
mattes Jörnkängor Kläder 1
Jörnkängor Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...