Moderna tält har krånglig uppsättning ?

Jag har bara erfarenhet av G66 och där är ventilationen obefintlig tyvärr...någon koklucka fanns inte utan bara en dragkedja som spändes ut med en kvist/motsvarande.

Och, ja, jag började min bana med Fjällrävens ryggsäckar. Som fältbiolog användes säcken snart sagt varje helg året runt plus loven...och fick följande facit på ett års användning: avbärarbältets sprint nöttes rakt igenom, likaså ena bärremmens sprint. Två nitar lossnade (de där lädersöljorna där remmarna går) och väven rämnade på ena sidan av säcken i närkontakt med vass gren.

Skaffade raskt en Haglöfs Grönland som var sydd i kraftigare men tyngre väv och med kraftigare och hållbarare infästningar för avbärarbälte och bärremmar. Facit: den höll för 10 års intensivt bruk utan några haverier, sen gick väven åt pipan (bomull/polyester höll inte i längden).
Tyngre, ja. Motiverat, tveklöst ja, vill inte ha utrustning som inte tål det den ska användas till...

Idag går det att köpa ett antal säckar som väger runt kilot för den årliga veckoturen med UL-utrustningen... för den som så behagar och har andra behov finns ett också utbud idag som är 10-dubbelt mot 70-talet. Det går att hitta barebonessäckar och säckar som är komfortabla med 50 kilo, bara att välja.

Alla är nöjda och glada..;)

//J

EDIT: en dag i höstas...

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=43312&set=lp

Känner på mig att kvaliteten varierat på materialen när du beskriver hur den pajat, de där sprintarna som jag inte gillade riktigt fick man hålla koll på. Men att väven var så rivkänslig som du beskriver känns overkligt, skogsmössen åt sig in utan problem ett flertal gånger vet jag o snodde mat, så jag fick lappa igen, men grenar ´pallade det för.

Jaja, hur som helst, den bästa ryggan är nog den som man gör själv om man är händig och inte behöver tänka på vad det kostar, Fjällräven som andra hade ju tillverkning på platser där det inte följdes upp hur det var ställt med kvaliteten på inköpt material, sömmar samt montering.

Sedan är det ju en del gånger handhavandet som ställer till det, en del lyckas ju t.o.m. förstöra ett enkelt järnspett...

Men grejerna ska ju hålla för det slitaget du utsatte ryggan för, där ser man.

G66 säger mig inte så mycket, är väl för ung. Men jag håller fullständigt med andra kommentarer: Varför har de lagt ut HB-innertältet på marken först? Lite övning och en snabb titt i bruksanvisningen kanske inte är så dumt ändå.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det slog mig in på Oktoberpaddlingen...

Upptäckte precis att enligt fotona var datumet 2009-09-05. Var det inte lite lite tidigt att lägga oktoberpaddlingen redan i början av september? Fast den kanske sträckte sig in i oktober? Eller slog det dig först vid en tur en månad senare? ;)

Hursomhelst, tack för bilderna, det ser ut som ni hade en fin tur! Det är bra att det finns såna som dig som ser till att andra kommer ut lite oftare.

Visst har de lagats en och annan gamma säck, vi bar ju alltför mycket i dem.....
Vårt 3mans tält från 1970 väger 3,4 och är rymligt, komfortabelt och funktionellt, samt fortfarande helt. Botten bytte vi själva efter 12 års hård användning.....
Min Fj Exp från 70+30 väger fortfarande långt under två kilo.....Jodå en del grejer var rätt bra redan då, men framförallt var det enkla funktionella ting, KISS.
Mycket nytt lättare och mindre har kommit med tiden och det är bra, men mycket rena skiten oxså.
Bruksanvisning verkar svårt att följa vare sig det gäller tält eller andra verksamheter. (En bild avslöjar mer än man anar) För mig synes det som om flickor oftare följer anvisningarna än killar, kan det ligga en genusgrej begrav härvid?
Själv är jag ju uppväxt med handboken i näven, så att pröva och öva hemma på gräsmattan, med förlåtande häck kring är lätt att göra....ja rentav naturligt.

Bra att någon skingrar dimman

Nja att moderna tält är tyngre är en myt.
Mitt tvåmans tunneltält från 1981 vägde 4,6
kilo och motsvarar ett HB Kaitum i storlek.

Kaitum väger drygt hälften...

Skulle man göra ett G66 i moderna material
så hamnar man nog under 1,5 kilo. Originalet
från 60-70 talet väger över två...

...och dessutom är g66 otroligt trångt att bo i och med obefintlig ventilation.
Nostalgi har ett pris ;)...

Min gamla Haglöfs Grönlandsrygga vägde 3,3 kilo.
Men var ganska obekväm i jämförelse t ex
med min stora Sacci som dessutom är mer lämpad
för sin uppgift. Visst, den väger 3 hekto mer, men
det känns skönare att bära den än mitt gamla ök.

Fjällrävens vinylonsäckar höll inte för hård användning
på 70-talet och håller inte idag heller...tyget rämnade
nitar rök och indästningen till både bälte och
bärremmar gick sönder regelbundet...

Nä, tack och lov för bärvänliga och slitstarka
ryggsäckar, rymliga och lätta tält och alla lätta kök
som finns idag :).

//J

På pricken.
Tror inte att många skulle välja 70-talets grejer framför det som finns på marknaden idag när det väl kommer till kritan.

Uffe

Upptäckte precis att enligt fotona var datumet 2009-09-05. Var det inte lite lite tidigt att lägga oktoberpaddlingen redan i början av september? Fast den kanske sträckte sig in i oktober? Eller slog det dig först vid en tur en månad senare? ;)

Hursomhelst, tack för bilderna, det ser ut som ni hade en fin tur! Det är bra att det finns såna som dig som ser till att andra kommer ut lite oftare.

Stämmer, september va de ju, jag ju ;)är alltid före min tid....

Det var inte jag som ordna denna tur, det var en kille från Linköping o en från Norrköping, de var med i Tvm förr i tiden, vilket jag också varit, så det var den årliga Tvm träffen som gick av stapeln.
Vi firade 30 års jubileum häromåret.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips