Jag har bara erfarenhet av G66 och där är ventilationen obefintlig tyvärr...någon koklucka fanns inte utan bara en dragkedja som spändes ut med en kvist/motsvarande.
Och, ja, jag började min bana med Fjällrävens ryggsäckar. Som fältbiolog användes säcken snart sagt varje helg året runt plus loven...och fick följande facit på ett års användning: avbärarbältets sprint nöttes rakt igenom, likaså ena bärremmens sprint. Två nitar lossnade (de där lädersöljorna där remmarna går) och väven rämnade på ena sidan av säcken i närkontakt med vass gren.
Skaffade raskt en Haglöfs Grönland som var sydd i kraftigare men tyngre väv och med kraftigare och hållbarare infästningar för avbärarbälte och bärremmar. Facit: den höll för 10 års intensivt bruk utan några haverier, sen gick väven åt pipan (bomull/polyester höll inte i längden).
Tyngre, ja. Motiverat, tveklöst ja, vill inte ha utrustning som inte tål det den ska användas till...
Idag går det att köpa ett antal säckar som väger runt kilot för den årliga veckoturen med UL-utrustningen... för den som så behagar och har andra behov finns ett också utbud idag som är 10-dubbelt mot 70-talet. Det går att hitta barebonessäckar och säckar som är komfortabla med 50 kilo, bara att välja.
Alla är nöjda och glada..
//J
EDIT: en dag i höstas...
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=43312&set=lp
Känner på mig att kvaliteten varierat på materialen när du beskriver hur den pajat, de där sprintarna som jag inte gillade riktigt fick man hålla koll på. Men att väven var så rivkänslig som du beskriver känns overkligt, skogsmössen åt sig in utan problem ett flertal gånger vet jag o snodde mat, så jag fick lappa igen, men grenar ´pallade det för.
Jaja, hur som helst, den bästa ryggan är nog den som man gör själv om man är händig och inte behöver tänka på vad det kostar, Fjällräven som andra hade ju tillverkning på platser där det inte följdes upp hur det var ställt med kvaliteten på inköpt material, sömmar samt montering.
Sedan är det ju en del gånger handhavandet som ställer till det, en del lyckas ju t.o.m. förstöra ett enkelt järnspett...
Men grejerna ska ju hålla för det slitaget du utsatte ryggan för, där ser man.