Mobiltelefontäckning runt Keb?

Hej!

Om man bestämt sig för att stanna inom Kebnekaise-området (speciellt det som finns på Högfjällskartan av Holmlund/Schytt, dvs fjällstationen, hela vargryggen, Tarfala, Kaskasapakte och Drakryggen, m.m.) - hur är mobiltäckningen då? Har hört att Telia har någon mast som täcker området? Har man täckning i Tarfala-dalen, t.ex? Täckning på Kaskasapakte?

Mvh
Michel

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Täckningen är varierande och osäker. Vid fjällstationen brukar det oftast fungera, men jag har flera gånger varit med om det varit svårt även där trots att telefonen visar att kontakten är bra (överbelastning?). I Tarfaladalen har jag aldrig lyckats få talförbindelse. SMS fungerar dock ganska bra på en del ställen, bl.a. vid Tarfalastugan. I Kaskasapakte-Kaskasatjåkkaområdet har jag någon gång haft täckning, men det är osäkert där också (har dock inte provat på topparna). Sedan finns det säkert en del andra ställen där man kan få kontakt, men jag tror att det bara är runt fjällstationen man kan vara något så när säker på att det fungerar.
[Ändrat av Landberg 2007-05-17 kl 16:52]

Precis, det är bara en mast just vid Kebnestationen vi talar om. Av den anledningen kommer du bara att ha bra mottagning när du har fritt siktfält till denna, dvs inte så ofta. Ibland kan du med en "studsande" signal får ok, t.ex. på östra sluttningarna i Tarfaladalen. Det är med andra ord inget att räkna med telefontäckning i området, se det som en bonus.

Det finns ju en telefionkiosk i källaren på station annars, den brukar ha rätt bra täckning...

KLAGER; sa:
Slan; sa:
Det finns ju en telefionkiosk i källaren på station annars, den brukar ha rätt bra täckning...

telefionkiosk? är det en kisok man köper telefonkort i?

417px-Telefonkiosk_i_Sk%C3%A4nninge%2C_juni_2004.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips