Mobilladdning i naturen

Jag planerar just nu för en längre cykeltur med början i mitten av april.

Det mesta är under kontroll men vad jag ännu inte lyckats lösa är hur man laddar en mobil/tablet när man inte har tillgång till uttag.

Vilken typ utav solcellsladdare ska man ha? Vilket typ är bäst? Vart kan man få tag på det? Etc.
Någon som har något förslag :)? Gärna en solcellsladdare med tillhörande batteri.
 
Jag planerar just nu för en längre cykeltur med början i mitten av april.

Det mesta är under kontroll men vad jag ännu inte lyckats lösa är hur man laddar en mobil/tablet när man inte har tillgång till uttag.

Vilken typ utav solcellsladdare ska man ha? Vilket typ är bäst? Vart kan man få tag på det? Etc.
Någon som har något förslag :)? Gärna en solcellsladdare med tillhörande batteri.

Jag har ett reservbatteri som jag kan ladda i uttag. Räcker för ca 2-3 laddningar av telefonen. Oftast när jag cyklar är jag inte borta från uttag särskilt länge så det brukar aldrig vara nåt behov av solcellsladdning under turen (batteriet har solceller). Vart ska du cykla? Hur mycket laddning behöver du verkligen ha med dig?
 
Ja, tanken är att cykla Karesuand - Smygehuk, vilket innebär att jag lär vara bort i minst 2 veckor. Är väldigt osäker på hur nära civilisation jag kommer att vara, därav min önskan att hitta en bra solcellsladdare med tillhörande batteri :)
 
Jag kör med en telefon (Sony Xperia) där man kan byta batteri. Använder man mest flight mode på telefonen räcker batteriet ungefär en vecka med sparsam användning. Extrabatterier kostar en 60-70 kr på Ebay. En enkel, lätt och billig lösning. Skulle man vara borta väldigt länge så håller det ju inte såklart men upp till en tre-fyra veckor är det en bra lösning.
 
Själv använde jag en powermonkey, men då den krånglade i massor bytte jag in den. I stället köpte jag en laddare från Kjell & company som jag laddar hemma och som sedan klarar 3-5 laddningar via usb då jag är ute på tur.
 
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768449

När jag paddlade genom Bohuslän t/r tröttnade jag på att lägga värdefulla timmar på att ta mig i land för att sitta i diverse butiker, köpcentrum, campingplatser och gästhamnar och vänta på att telefonen blev laddad. Så jag köpte ovanstående apparat. Värd varenda krona! Särskilt när det är fint väder och man vill njuta av sin semester :)
 
Jag cyklade under 2012 från smygehuk upp till nordkapen, och kände då att jag inte var i behov av laddningsmöjligheter särskilt ofta, hade dock en gammal nokia med mig, som jag förutom några samtal endast använde till musik.
Förutsatt att du inte gör resan enbart för den fysiska/mentala utmaningen så skulle jag nog räkna med lite mer en 2 veckor, så att du hinner njuta av naturen och omgivningen också!
Men tillbaka till din fråga;)

Jag kom precis tillbaka från 4 månaders cykling genom Australien och Nya Zeeland, och då hade jag en solcellsladdare på 14 W och ett externt batteri på 12000 mAh med mig, båda från märket Anker, och de funkade väldigt bra tillsammans!

Hoppas att detta hjälper dig!

God tur,
Jens.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.