Mobiler på tur

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett tankefel

Paul, jag tror du vinner den här fighten tack vare bättre uthållighet. Jag känner på mig att de andra håller på att krokna. Resten här kommer tveklöst ge upp inom kort trots att vissa kör på rulle. Kör hårt nu inför spurten. ;-)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett tankefel

pausch; sa:
Då vill du kanske också helst undvika situationer då ledaren uppmanar deltagarna att åka på led, med ordentlig lucka mellan?

Skillnaden är ju milsvid!
Att åka försiktigt (på led, i långsamt tempo, med lucka och flitigt pikande) är en rimlig säkerhetsåtgärd som kraftigt minskar risken att något går fel.

Att stänga av mobilerna är en sista desperat åtgärd som kan passa när inga andra marginaler återstår. Säkerhetsvinsten ligger då i att man inte behöver hantera ett ev nödläge i land. Skulle det vara fallet kan man knappast hantera ett nödläge på isen heller.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett tankefel

GustavOh; sa:
pausch; sa:
Då vill du kanske också helst undvika situationer då ledaren uppmanar deltagarna att åka på led, med ordentlig lucka mellan?

Skillnaden är ju milsvid!
Att åka försiktigt (på led, i långsamt tempo, med lucka och flitigt pikande) är en rimlig säkerhetsåtgärd som kraftigt minskar risken att något går fel.

Att stänga av mobilerna är en sista desperat åtgärd som kan passa när inga andra marginaler återstår. Säkerhetsvinsten ligger då i att man inte behöver hantera ett ev nödläge i land. Skulle det vara fallet kan man knappast hantera ett nödläge på isen heller.

Då ser vi på detta på olika sätt. Själv tycker jag det inte vore konstigt att stänga av mobilen även om det är en bit kvar till rena katastrofläget, just för att fokusera på situationen "här och nu" och därmed minska risken att något går fel. Om katastrofen sedan skulle inträffa, det är då man ska slå på mobilen och kalla på hjälp! ;-)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ett tankefel

pausch; sa:
Själv tycker jag det inte vore konstigt att stänga av mobilen även om det är en bit kvar till rena katastrofläget, just för att fokusera på situationen "här och nu" och därmed minska risken att något går fel. Om katastrofen sedan skulle inträffa, det är då man ska slå på mobilen och kalla på hjälp! ;-)

Och jag tycker att man slår av mobilen från början för att njuta av situationen här och nu. Snarare skulle jag slå på mobilen inför en knepig situation.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips