Mobil för vandring

Tre nivåer av karta:
1) Mobil, GPS eller annan skärm (beroende av batteri)
2) Papperskarta (och ev kompass) mindre beroende av batteri (men blir det mörkt behövs något lyse).
3) Kartminne (studera kartan innan och planera rutt) kan även fungera utan lyse om det t ex är snö/månljus.

Jag använder ofta alternativ 3 om jag inte har något mål annat än att ta mig en runda och tillbaka till utgångspunkten (men har gärna en enkel lampa om det är mörkt så man ser några meter framför sig). Det kräver dock viss träning i att kunna generalisera kartbilden till vad som är de detaljer man behöver uppfatta i terrängen för att kunna justera riktning (samt att det finns detaljer att använda till det).
Ska man från A till B blir det ju mindre nytta av att vända tillbaka om man skulle stöta på problem med att hitta den planerade rutten.

Papperskarta är alltid trevligt sällskap, och med digital karta och GPS behöver man ju kanske bara kolla någon enstaka gång och i övrigt spara batteri och använda alt 3.
 
Lite i tiden....ersätt baskunskap med div teknikprylar som är beroende av att batteriet inte blir urladdat.

Även lite motsägelsefullt att folk betala dyra pengar för att spara gram på tält, sovsäck och liggunderlag och sedan rekommenderas att bära med dubbla mobiler och powerbank i stället för en papperskarta och kompass som väger typ 30gram.

Fast det kanske bara jag som är lite för "old school" som inte går i fjällen utan papperskarta och kompass. :rolleyes:
Oftast behölvs ju mobilen för att ta sig till och från utfärden och som nödkontakt och därmed är vikten redan medräknad. Men om man snålar med batteri kan man spara bort powerbanken.

/Patrik, som sällan jagar gram
 
Jag köper ingen speciell lur för vandring, utan tar den jag har. Gps och kamera har jag slutat med, så spar in vikt där. Behöver ingen värstinglur heller och kameran behöver inte heller va så bra, då jag inte är särskilt intresserad av fotografering av av berg och vidder. Och ännu mindre med digitalkamera.

Jag har en gps klocka som loggar spåret, visar fart och sträcka. det är fullt tillräckligt.

Papperskarta slår alla kartappar med hästlängder.
 
Vad som är bäst, nödvändigt, bra att ha etc beror på situationen.

En vanlig karta är bra för översikt och fungerar alltid men det går inte att komma ifrån att man med en mobil med offline kartor enkelt kan se med säkerhet var man är. Man kan också ha olika kartlager som branthet, lavin risk, openstreetmap stigar, orienteringskartor och annat.

En vanlig turkart har väl inte heller så väldigt bra upplösning med tanke på små detaljer som kan vara viktigt, som brant terräng.
 
Två oberoende system ger bättre redundans än bara ett,
så jag föredrar både GPS/mobil och papperskarta/kompass fortfarande. /Patrik
Dito på det!
/Odd

PS - och OT,
har precis utrustat brorsonen (som går Fjälledarlinjen i Storuman) med det moderna minima som
jag anser en ansvarskännande framtida certifierad dylik gruppledare måste ha / behärska: (Jag
litar på att kursledningen stoppar i dem de hjärnmässiga kunskaper som behövs till hårdvaran.)

Haglöfs klassiska kartfodral (av minst lika klassisk militärtyp)
Silva syftkompass
20 000 mAh MilSpec powerbank
Garmin GPSMAP67i med Topo Sweden v6 (som partner / komplement till
hans moderna Samsung smartfån och Samsung armbandsur)
InReach: Löpande Årsplan med rullande Recreation -abonnemang för Iridiumkommunikationen

och några tiotal kilogram annan utrustning som han då och då kommer att ha nytta / glädje av.
Både sprillans nya (Exped Dura8LW / Lundhags Forest II) och inte så sprillans nya (Caravan Arctic
Isblå och Caravan Combi-de-Luxe) med mera... Kul när nästa generation utvecklar mycket större
intresse för ute än vad man själv har kvar numera...
 
Senast ändrad:
Oftast behölvs ju mobilen för att ta sig till och från utfärden och som nödkontakt

/Patrik, som sällan jagar gram
Jag har aldrig behövt mobilen för att ta mig till vandringsstart i hela mitt liv, men visst kan den vara nyttig om det skulle inträffa någon olycka....om det finns täckning då.
 
Lite i tiden....ersätt baskunskap med div teknikprylar som är beroende av att batteriet inte blir urladdat.

Även lite motsägelsefullt att folk betala dyra pengar för att spara gram på tält, sovsäck och liggunderlag och sedan rekommenderas att bära med dubbla mobiler och powerbank i stället för en papperskarta och kompass som väger typ 30gram.

Fast det kanske bara jag som är lite för "old school" som inte går i fjällen utan papperskarta och kompass. :rolleyes:
Iom att jag ändå är på väg att köpa ny mobil, så tänker jag att man kan anpassa valet till sin hobby.
Karta och kompass följer alltid med, som redundans
 
Iom att jag ändå är på väg att köpa ny mobil, så tänker jag att man kan anpassa valet till sin hobby.
Karta och kompass följer alltid med, som redundans

Ok.
Själv kör jag med Ulefone 12 som mobil, rejält robust och tålig, vattentät, bra gps funtion, tål kyla, outdoorfunktioner, 5g, mm.

Nackdelen är rätt tung och något tjock.
 
Jag har också Ulefone (armor 8pro) som är tålig och har vettiga funktioner.
I vintras erfor jag att även om telefonen skall fungera i alla möjliga temperaturer så är batteriet inte lika piggt i kyla. Allteftersom mobilen blev kall rusade batterinivån neråt, ett par procent per minut med skärmen lysande.

Jag kan alltså rekommendera mobilen som outdoormobil men om batteriet inte blivit bättre så kan den inte användas för oavbruten navigering vintertid.

Själv använde jag karta och kompass utom för att exempelvis finnavigera till vindskydd i mörker för vilket mobilens kartapp var suverän.
 
Ja, men ska du ha normalvikt så får du också normal batteritid. Jag har en telefon med 10 000 mAh batteri. Den är också stöttålig och hyfsat vattentät. Den väger på köksvågen 380 g.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
tango Modern android-mobil, IP67, FMradio och 3,5mm uttag? Utrustning allmänt 25
vandrafjäll Säker ny mobil som tål det mesta Utrustning allmänt 3
Safiren Mobil alternativ Utrustning allmänt 11
Arvidsjaur Mobil som tål utomhusklimat Utrustning allmänt 39
cake Ny mobil för utsidan-folk? Utrustning allmänt 3
sofiah N8 eller en annan mobil? Utrustning allmänt 13
desireman Hur skydda Android mobil mot regn? Utrustning allmänt 3
Arctic Fox Bra mobil för fjällturen! Utrustning allmänt 19
EvaR Mobil med bra mottagning? Utrustning allmänt 24
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
kristofer_wallmark Mobil med inbyggd kompass? Utrustning allmänt 13
andepande tålig mobil?? Utrustning allmänt 17
TreAnkare vattentät mobil - nåt att ha? Utrustning allmänt 21
Avslut090305 Solladdare till Mobil & batterier! Utrustning allmänt 2
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
G E Läsplatta för vandring? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
Tstevg11 Torka kläder under vandring Utrustning allmänt 5
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Micro553 Tunna handskar för vandring mm - Hestra Working Gloves Utrustning allmänt 26
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
saraabeiramar Radio på vandring Utrustning allmänt 17
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
Micro553 Övernattningstur MTB plus Vandring i Sälen Utrustning allmänt 2
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
Lillem4n Jacka+Byxa för vandring Utrustning allmänt 26
Feic23 Bra att tänka på och ha med sig på vandring i mars? Utrustning allmänt 0
Karpaterna.se Klyva ved på vandring Utrustning allmänt 38
ErikaSvensson Mygg fri vandring? Utrustning allmänt 27
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
speedy Utrustning för vandring? Utrustning allmänt 8
Nalloebäst 7 Veckors Vandring Utrustning allmänt 2
dePaul Armbandsur för vandring och din drömklocka? Utrustning allmänt 6
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.