Mjuklöda Optimus Nova?

Pinnbulten under brännaren har gått av. Jag funderar på att löda dit en ny, men är lite rädd för att brännarhöljet blir så varmt att lödningen släpper (tror att tennets smältpunkt är kling 260 grader).
Hårdlödning kräver högre värme, med risk för att andra lödningar i närheten släpper.
Bild 2.jpg

Jeg ville forsøkt sølvlodding (rørlegger kvalitet) Jeg hørte om tilsvarende problem for 20 år siden, og min gamle Nova holder fortsatt, men mutteren sitter ikke hardt på, litt slarkete er bra.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nu vet jag inte hur brännaren är konstruerad, men skulle det gå att borra och gänga hålet för att sedan skruva i en pinnbult så skulle det sannolikt bli en hållbarare lösning.

Nu vet jag inte hur brännaren är konstruerad, men skulle det gå att borra och gänga hålet för att sedan skruva i en pinnbult så skulle det sannolikt bli en hållbarare lösning.
Om du skal få dybde nok til en skrue så må du bore helt inn i kammeret hvor det er brensel, da kan du gjenge opp og skru inn en skrue. Er du heldig vil det holde tett med Locktite gjengetetting, eller kanskje biltemas kopi av Loctite. Jeg har alltid bare skrudd fast mutteren med to fingre, og da blir belastningen på messingskruen begrenset. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips