Mjuk flasta till t-röd!

Stopp ett tag! Tenol innehåller väl metanol? Där är väl konsekvenserna av en förväxling desto allvarligare. Metanol får under inga omständigheter riskera förväxlas med vatten....

Jo Tenol innehåller 5-10% metanol - resten är etanol. Är det någon som tror att risken är stor att någon förväxlar 95%-ig sprit med vatten..? (Tenol Säkerhetsblad.pdf)

Om någon jätte-törstig person ändå skulle hinna svälja en klunk är det inte hela världen. Metanlo-halten är för liten, och Tenolen har dessutom inbyggt motgift.

... T-röd smakar bara lite konstigt...
"lite konstigt..."
sick.png
sick.png
sick.png

T-röd har inget berättigande i min värld - över huvud taget.

UnderEnTarp:
Jag tänkte nog mest på förväxlingsrisken av misstag. Om du skulle råka förväxla korken till din vattenflaska, blir den obrukbar för resten av turen. Är det då den enda vatten-flaskan blir det lite jobbigt. Men det ska väl gå att unvika med tydlig och permanent märkning av sprit-korken. Eller med Tenol...

Om det är "miljövänlig" plast i form av någon majs-stärkelse-baserad eller annat förnyelsebart råmaterial, skulle jag kanske tveka på hållbarheten mot sprit och vilja testa lite. Men med "vanliga" plastmaterial typ PC,PE (LD/HD) PP, PET you name it... som används mest överallt, är det inga problem. Speciellt som du i det här fallet inte talar om långtids-förvaring.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jo Tenol innehåller 5-10% metanol - resten är etanol. Är det någon som tror att risken är stor att någon förväxlar 95%-ig sprit med vatten..? (Tenol Säkerhetsblad.pdf)

Om någon jätte-törstig person ändå skulle hinna svälja en klunk är det inte hela världen. Metanlo-halten är för liten, och Tenolen har dessutom inbyggt motgift.

"lite konstigt..."
sick.png
sick.png
sick.png

T-röd har inget berättigande i min värld - över huvud taget.

UnderEnTarp:
Jag tänkte nog mest på förväxlingsrisken av misstag. Om du skulle råka förväxla korken till din vattenflaska, blir den obrukbar för resten av turen. Är det då den enda vatten-flaskan blir det lite jobbigt. Men det ska väl gå att unvika med tydlig och permanent märkning av sprit-korken. Eller med Tenol...

Om det är "miljövänlig" plast i form av någon majs-stärkelse-baserad eller annat förnyelsebart råmaterial, skulle jag kanske tveka på hållbarheten mot sprit och vilja testa lite. Men med "vanliga" plastmaterial typ PC,PE (LD/HD) PP, PET you name it... som används mest överallt, är det inga problem. Speciellt som du i det här fallet inte talar om långtids-förvaring.

Tack Pierre för ett utömmande svar och jag har ännu inte till denna dagen förväxlad flaskorna eller korkarna. Jag använder idag en liten 3dl vattenflaska med röd kork som t-rödsflaska. Vattenflaskan är på en halvliter och som har en blå sportkork. Jag har även en fyra liters vattenblåsa med sugslang, även den blå. Jag bedömmer risken som obefintligt för min egen räkning - men det kan fortfarande finnas risk att någon annan, utanför min kontroll, får för sig att dricka ur t-rödflaskan, så för säkerhetsskul så stoppar jag in den flaskan i en röd liten packpåse :)

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips