Mittmarkering på fel plats

Om du coilar repet genom att ta båda ändarna bredvid varandra så löser det sig av sig själv var mitten blir... Det brukar ju ofta vara lättare att hitta ändarna än mittmarkeringen.

Men för all del, mittmarkeringen är väl bra när man ska klippa i repet i ett ankare där det finns karbiner och då är det förstås en fördel om markeringen verkligen sitter på mitten - men slår du gemensam knut på repändarna när du kastar ner det, så löser sig troligen det hela på ett eller annat sätt...

Av ren nyfikenhet, vad har du för mittmarkering egentligen?

Det Visenten pratar om är ifall man skadat repet, så att man fått kapa av det.
Såna skador går oftast inte att reklamera.

Eftersom jag ägt repet i tolv timmar (oanvänt) så BORDE det inte vara några skador på kärnan. men nu är det inte fallet som tur är!

Det är beals mittmarkering från fabrik (?), iallafall var den där när jag packade upp repet.

Jag påstår inte att det är något större problem, jag bara undrar om det var något nytt påhitt med en sjukt bra anledning som kommer revolutionera min klättring, eller om de halt enkelt har gjort fel.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kom just på att det är lite dumt att kapa bort och kassera en hel meter pga detta fel.

Mittmarkeringen är ju bara fem centimeter, så om du kapar bort den så har du löst problemet och bara kastat fem centimeter rep! Det är ju inget att bråka om.

Det som fascinerar mig mest är att tråden fått 15 svar och att ingen ännu erbjudit sig att ta hand om det farliga repet och kassera det, mot en mindre avgift såklart.

Om man ska ta över ett rep från någon måste man ju först reda ut vems det är. Nu verkar det ju var lite frågetecken kring mittmarkeringen, så det kanske inte ens tillhör TS.

Kom just på att det är lite dumt att kapa bort och kassera en hel meter pga detta fel.

Mittmarkeringen är ju bara fem centimeter, så om du kapar bort den så har du löst problemet och bara kastat fem centimeter rep! Det är ju inget att bråka om.

Bra idé! Dock måste jag köpa markeringsfärg, så då skulle jag lika gärna kunna köpa en meter till av samma rep och fästa i den korta änden! Det blir nog ungefär samma pris, vad tror du?

Det som fascinerar mig mest är att tråden fått 15 svar och att ingen ännu erbjudit sig att ta hand om det farliga repet och kassera det, mot en mindre avgift såklart.

Jag har redan skickat det till Gahne, han erbjöd sig att undersöka det för bara 100 kronor via PM. Om det inte ser bra ut skulle han slänga det. 100 kronor så vet jag att repet är bra, annars är det inte så mycket pengar om jag ändå måste köpa ett nytt! Det är ju livsfarligt med ett farligt rep!

Dessutom var det en lämmel som kom nära mitt nya sett med link-cams, någon som är bra på såna som kan undersöka om lämmeln orsakade några mikrosprickor i dem?

Nu tror jag du skojar lite med oss, link-cams finns väl bara i lite större storlekar, och inte ner i microkamstorlek?
På vanliga kammar blir det förstås inga mikrosprickor.

Lämmeln lär dock vara förklaringen till varför ditt rep är en meter för kort i ena änden!!

Jag tycker inte du ska kapa bort mittmarkeringen. Kapa i änden istället...;)

är det vänstra eller högra halvan av repet som är längre än den andra?

om du är högerhänt, t.ex. så håller du ju inte lika hårt om den vänstra repänden när du firar, varför den kan glida genom bromsen något snabbare än den högra, så det kan spela en viss roll.

Äre nå problem? Tycker ni överdriver här. Det är ju bara att komma ihåg att knyta sig in i den långa änden så man är säker på att komma helt ner när man faller? Svårare än så är det inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips