Minneskort till smartphone, hastighetsklass?

Detta känns som en fråga som borde ställas på annat forum, men friluftsmobiler är ju uppe till diskussion ibland, och svarsfrekvensen på utsidan brukar ju vara oslagbar så:

Hur snabbt minneskort behöver man köpa till sin smartphone.
Jag ska köpa ny lur, troligen en S4 Active, och då köper jag ett minneskort på kanske 32 GB. Dessa finns i huvudsak att köpa i Class 4 och Class 10. Det är alltid bra när det går snabbt, men är det nån som känner till om det är kortet som är en begränsning eller kan det vara så att redan Class 4 är mer än vad telefonen klarar att läsa/hantera?

Prisskillnaden är inte så stor, men jag ogillar att välja ett dyrare, snabbare "bättre" alternativ, om jag inte vet om skillnaden i själva verket är relevant.
Har mailat Samsung, men de dröjer med svaret och har inte infon på sin websida.

Det här är en intressant och högst relevant fråga även för kameror. Jag kontaktade Canon för några år sedan för att veta vilket minneskort som bäst matchade läs- och skrivhastigheten på den digitalkamera jag hade. Canon vägrade att uppge dessa siffror och uppgav at detta är konfidentiell information som de inte vill lämna ut!!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vilket otroligt dåligt svar! (Från Canon alltså.)

Instämmer. Information om hur snabbt en kamera/mobil kan skriva- resp läsa från ett minneskort är högst relevant och självklar och borde finnas utskriven i den tekniska informationen om produkten. Den typ av svar som jag fick från Canon indikerar bara att det finns något de vill dölja och att prylarna som minneskorten skall användas i har sämre prestanda än vad minneskorttillverkarna marknadsför.

Kollade lite på GoPros senaste modell och enligt dem så funkar den bara med klass 10.

Tror att svaret blir att det beror på om du kommer använda mobilen till någon som måste spara stor mängd data snabbt, typ filma. Men jag är tveksam till om mobilfilm innebär så pass mycket data att minneskortet gör skillnad.

Någon som vet hur mycket Samsungs filmer i snitt blir i mb/minut? Då borde man kunna jämföra det med skrivhastigheterna på korten och lista ut vad som krävs.

Kan inte riktigt tänka mig något annat i mobilen som skapar/läser stor mängd på kort tid. Skrolla runt i kartor kanske, men då borde snarare grafikmotorn begränsa.

Edit: Tänkte inte på att mobilen kan vara begränsande på skrivhastigheten.

Class 6 är tydligen det optimala enligt forumet nedan.

http://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-s4/267781-class-speed-sd-card-galaxy-s4.html

I spoke with Samsung technical support (Level 1 & 2) specifically about the SD slot when I was researching the GS4 before buying. This was because I had seen a lot of conflicting reports about compatibility of 64 GB cards. On the subject of Class rating, they confirmed that the SD Slot is only rated at Class 6. This supports what is mentioned above about Android limitations to Class 6

Senast ändrad:
Aha!
Då är det nån nytt ändå med högre klass än 4, och jag tror det brukar vara 4 och 10 man lättast hittar. Skillnaden i pris kanske är 20% eller 50 spänn.

Självklart av den enkla anledningen att kortet inte utgör begränsningen. Då spelar det ju ingen roll om kortets extra snabbhet kostar 10 eller 1000 kr.

Jag gillar väl rent allmänt att veta vad jag gör, jag är inte bankdirektör...

Lite OT:

Har ni haft sönder minneskort någon gång? Ser att Samsung har kort som är " water resistant, shock resistant". Är det bara jag som haft tur eller känns det lite overkill?

Hm... Jag ska ju låta det vara osagt med vatten - men själva finessen med disklösa minnen är ju (bl a) att de inte är känsliga för vibrationer eller stötar. Så det känns som overkill, om de nu inte menar att det är stötsäkert jämfört med en hårddisk...

Självklart av den enkla anledningen att kortet inte utgör begränsningen. Då spelar det ju ingen roll om kortets extra snabbhet kostar 10 eller 1000 kr.

Jag gillar väl rent allmänt att veta vad jag gör, jag är inte bankdirektör...

Men om du köper en ny snabbare pryl kan du nyttja den fullt ut med ditt gamla kort...

Men du väljer och jag vet vad jag hade valt.

/Patrik, inte heller bankdirektör, men ingenjör som inte vet allt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips