Minneskort till smartphone, hastighetsklass?

Detta känns som en fråga som borde ställas på annat forum, men friluftsmobiler är ju uppe till diskussion ibland, och svarsfrekvensen på utsidan brukar ju vara oslagbar så:

Hur snabbt minneskort behöver man köpa till sin smartphone.
Jag ska köpa ny lur, troligen en S4 Active, och då köper jag ett minneskort på kanske 32 GB. Dessa finns i huvudsak att köpa i Class 4 och Class 10. Det är alltid bra när det går snabbt, men är det nån som känner till om det är kortet som är en begränsning eller kan det vara så att redan Class 4 är mer än vad telefonen klarar att läsa/hantera?

Prisskillnaden är inte så stor, men jag ogillar att välja ett dyrare, snabbare "bättre" alternativ, om jag inte vet om skillnaden i själva verket är relevant.
Har mailat Samsung, men de dröjer med svaret och har inte infon på sin websida.
 
Det här är en intressant och högst relevant fråga även för kameror. Jag kontaktade Canon för några år sedan för att veta vilket minneskort som bäst matchade läs- och skrivhastigheten på den digitalkamera jag hade. Canon vägrade att uppge dessa siffror och uppgav at detta är konfidentiell information som de inte vill lämna ut!!
 
Vilket otroligt dåligt svar! (Från Canon alltså.)

Instämmer. Information om hur snabbt en kamera/mobil kan skriva- resp läsa från ett minneskort är högst relevant och självklar och borde finnas utskriven i den tekniska informationen om produkten. Den typ av svar som jag fick från Canon indikerar bara att det finns något de vill dölja och att prylarna som minneskorten skall användas i har sämre prestanda än vad minneskorttillverkarna marknadsför.
 
Kollade lite på GoPros senaste modell och enligt dem så funkar den bara med klass 10.

Tror att svaret blir att det beror på om du kommer använda mobilen till någon som måste spara stor mängd data snabbt, typ filma. Men jag är tveksam till om mobilfilm innebär så pass mycket data att minneskortet gör skillnad.

Någon som vet hur mycket Samsungs filmer i snitt blir i mb/minut? Då borde man kunna jämföra det med skrivhastigheterna på korten och lista ut vad som krävs.

Kan inte riktigt tänka mig något annat i mobilen som skapar/läser stor mängd på kort tid. Skrolla runt i kartor kanske, men då borde snarare grafikmotorn begränsa.

Edit: Tänkte inte på att mobilen kan vara begränsande på skrivhastigheten.
 
Class 6 är tydligen det optimala enligt forumet nedan.


http://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-s4/267781-class-speed-sd-card-galaxy-s4.html

I spoke with Samsung technical support (Level 1 & 2) specifically about the SD slot when I was researching the GS4 before buying. This was because I had seen a lot of conflicting reports about compatibility of 64 GB cards. On the subject of Class rating, they confirmed that the SD Slot is only rated at Class 6. This supports what is mentioned above about Android limitations to Class 6
 
Senast ändrad:
Aha!
Då är det nån nytt ändå med högre klass än 4, och jag tror det brukar vara 4 och 10 man lättast hittar. Skillnaden i pris kanske är 20% eller 50 spänn.
 
Självklart av den enkla anledningen att kortet inte utgör begränsningen. Då spelar det ju ingen roll om kortets extra snabbhet kostar 10 eller 1000 kr.

Jag gillar väl rent allmänt att veta vad jag gör, jag är inte bankdirektör...
 
Lite OT:

Har ni haft sönder minneskort någon gång? Ser att Samsung har kort som är " water resistant, shock resistant". Är det bara jag som haft tur eller känns det lite overkill?
 
Hm... Jag ska ju låta det vara osagt med vatten - men själva finessen med disklösa minnen är ju (bl a) att de inte är känsliga för vibrationer eller stötar. Så det känns som overkill, om de nu inte menar att det är stötsäkert jämfört med en hårddisk...
 
Självklart av den enkla anledningen att kortet inte utgör begränsningen. Då spelar det ju ingen roll om kortets extra snabbhet kostar 10 eller 1000 kr.

Jag gillar väl rent allmänt att veta vad jag gör, jag är inte bankdirektör...

Men om du köper en ny snabbare pryl kan du nyttja den fullt ut med ditt gamla kort...

Men du väljer och jag vet vad jag hade valt.

/Patrik, inte heller bankdirektör, men ingenjör som inte vet allt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.