Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen)

En udda fråga kanske, men jag har inte klurat ut ett bra alternativ, så jag frågar.
Någon med några bra ideer som INTE är hälla varm vatten i något och ha det i sovsäcken?



Vet att måga brukar fylla på vattenflaskor med kokvatten på kvällen och ha det i sovsäcken. Det är något jag inte är bekväm med och gör ytterst sällan och bara när jag frusit vintertid.

Vetekudden är bra men dock tung. Ett annat problem är hur fasiken kan man "micra" den varm i skogen?
Gör man upp eld och bygger en låda på plats, så riskerar man ändå att bränna vetekudde påsen?
Dessutom är vetekudden ganska tung.

En sån där medicinsk vattenpåse har jag provat men finner inte det heller lika rörlig och flexibel som just vetekudden.
Med vetekudden känner jag aldrig oro att flytta på den runt i sovsäcken, för det går ju inte sönder...
 
koka 1,5 liter havregrynsgröt och häll i en vattentätpåse, modell kraftigare så den inte smälter. sen har du frukost också.

eller ta en camelbak med varmvatten
 
koka 1,5 liter havregrynsgröt och häll i en vattentätpåse, modell kraftigare så den inte smälter. sen har du frukost också.

eller ta en camelbak med varmvatten
5e natten och man är såå less på havregrynsgröt, alternativt så är gröten soppa på andra dagen.
camelbak är liknande lösning som vatten-värmesäckarna. :)
Men tack för förslaget
 
Stenar håller också länge, några knytnävsstora i elden och en kraftig tygpåse al'a grytvante kanske kan vara något.

Det förutsätter nästan eld och är nog inte så praktiskt på ett kök.

Var försiktig bara, stenar som får snabb temperaturväxling kan spricka och skvätta till ganska bra. Ta inte stenar i vattnet, de ska om jag förstått det ha lättare till att spricka.

Jag har inte provat detta för att värma mig, däremot för att torka kängor när det regnat tredjedagen i streck. Då offrade vi en ullsocka som påse om jag minns rätt.

/G
 
Oj, visste inte att sprickrisken är större i vatten? Jag har flera gånger lagt med mindre stenar i det vattenuppkok, som sen skulle bli min middag, fiskat upp dem, låtit ånga torra (går på ett par sekunder) och lagt i fuktiga strumpor, och hela paketet i mina kängor över natten. Kändes ofarligt, eftersom de ju inte var varmare än en bit under 100 grader. Aldrig varit med om att någon spruckit.

I sovsäcken har jag faktiskt vågat mig på vatten i en pålitlig flaska + en extra kraftig plastpåse med klämma (ej ziplock, de går inte att lita på), och det hela återigen i en strumpa så inte plastpåsen nöts mot något. Då i fotänden, där jag bäst behöver den, och som (tänker jag) i värsta fall går att snöra av, om den blir nerblött (har dock aldrig hänt hittills). Det vattnet är lagom kroppsljummet när det är dags att blanda morgonmuslin :).

Ska man lägga stenar i sovsäcken får de nog stoppas i någon mjuk påse p g a nötningsrisken mot det tunna innertyget, och så kraftig att den klarar ev. sprickskärvor (fast jag vet som sagt inget om det). Vill man minska sprickrisken borde man logiskt sett välja många små stenar framför en stor, och/eller tunna platta i stället för tjocka bulliga.
 
Hmm, något som mest av allt skulle likna en vetekudde vore om du lägger en (vattentät) påse med någon sorts gryn, som du ändå tar med som proviant, och lägger det paketet i kvällens vattenkok? Nackdelen är ju, att mängden minskar med antalet uppätna måltider :)
I mitt hemland är det populärt med bovetekorn i sådana kuddar, de påstås hålla värmen längst, men det kanske bara är skrock. Andra sädeskorn som också mest är byggda av kolhydrater borde nog ha ungefär samma specifika värmekapacitet.

Nackdelen med både stena och grynpåsar i kokvattnet är ju att de lagrar mycket värme, vilket ju är hela vitsen, men det tar därför motsvarande längre tid (= större bränsleförbrukning) att få dem varma med den metoden.
 
Vatten är i stort sett oslagbar när det gäller värmemängd per vikt och grad, det överträffar tom. stenar per volym om det inte är tunga malmstenar.

Värmda vetekornskuddar håller inte lika mycket värme som motsvarande volym med vatten i en värmeflaska. och värma vatten kan alla som kan hantera en camping-kök och är omöjlig att bränna vid.

Med andra ord som ersättning av vetekuddar så blir det att fortsätta att spana efter lämplig förvaring av vattnet i en form som är acceptabelt att ha i säck, tål att liggas på utan att spricka etc. och någon som slog mig är saker som normalt kanske blåses upp med luft, tänkt för sängbruk och därmed borde vara tät nog och tåla klämning och annan misshandel - istället fylls upp med varmvatten - för trycken blir inte värre med vatten än luft och håller det med luft i sängbruk så bör det hålla fylld med vatten också vid sängbruk.
 
Vatten är i stort sett oslagbar när det gäller värmemängd per vikt och grad, det överträffar tom. stenar per volym om det inte är tunga malmstenar. (...)
Vad intressant, jag har bara blint trott på den populära föreställningen att stenar var bättre än vatten! Nu får man skämmas för att man aldrig kollat :)
 
Oj, visste inte att sprickrisken är större i vatten? Jag har flera gånger lagt med mindre stenar i det vattenuppkok, som sen skulle bli min middag, fiskat upp dem, låtit ånga torra (går på ett par sekunder) och lagt i fuktiga strumpor, och hela paketet i mina kängor över natten. Kändes ofarligt, eftersom de ju inte var varmare än en bit under 100 grader. Aldrig varit med om att någon spruckit.

Det är nog en bra metod. Jag tänkte mer på att man inte ska plocka stenar i vattenbrynet/sjön/havet. Om jag förstått det rätt så finns risken att de stenarna absorberat vatten. När de snabbt hettas upp i en eld börjar det absorberade vattnet snabbt expandera/koka och då kan de "explodera".


/Gustav
 
Med andra ord som ersättning av vetekuddar så blir det att fortsätta att spana efter lämplig förvaring av vattnet i en form som är acceptabelt att ha i säck, tål att liggas på utan att spricka etc. och någon som slog mig är saker som normalt kanske blåses upp med luft, tänkt för sängbruk och därmed borde vara tät nog och tåla klämning och annan misshandel - istället fylls upp med varmvatten - för trycken blir inte värre med vatten än luft och håller det med luft i sängbruk så bör det hålla fylld med vatten också vid sängbruk.

Låter som en vanlig varmvattenflaska. Är ju inte fjäderlätt, men det är å andra sidan inte en vetekudde heller.
http://www.google.se/search?q=varmvattenflaska&tbm=isch
 
Vad intressant, jag har bara blint trott på den populära föreställningen att stenar var bättre än vatten! Nu får man skämmas för att man aldrig kollat :)

Du kan ju värma stenarna mer, men vatten är som påpekats extremt bra på att lagra energi.

I en del "vetekuddar" är det ris. Och sådant går förstås att värma även utan mikrovågsugn om man är försiktig. Gäller rimligen bovete och vanligt vete också. Sedan kan man ha det (torrt) i en påse och äta det allt eftersom. Men till slut blir det kanske lite knastrigt rostat?

Men till TS skulle nog mitt tips bli sådanadär handvärmarpåsar. Håller sig varma i sex timmar eller så, kostar inte många kronor och väger knappt någonting.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
petersson Alternativ till vandringsstav som tältstång Utrustning allmänt 12
Dan B Alternativ till morakniven. Utrustning allmänt 2
Micro553 Alternativ till Makke och Antjah pants Utrustning allmänt 1
odiah Alternativ till skaljacka: Fristads Kansas GXB-487 Utrustning allmänt 0
Daddy longlegs Alternativ till garmins friluftskarta Utrustning allmänt 2
avslutat080903 Alternativ till satellittelefon Utrustning allmänt 18
Gustav_Brogren_yahoo.com ALternativ till Haglöfs LIM Dunväst? Utrustning allmänt 7
Safiren Mobil alternativ Utrustning allmänt 11
Stadsmulle Fleecetröja grid polartec lättvikt mellanlager - alternativ t Patagonia R1 Hoody? Utrustning allmänt 2
johan.l REI Flash 18 Pack alternativ Utrustning allmänt 11
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
Åström sixmoon designs lunar duo alternativ? Utrustning allmänt 10
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.