Köpte telefonen häromdan.
I den butiken hade de inte särskilt bra sortiment av minnen tyckte jag, så jag gjorde faktiskt så att jag plockade över minneskortet från gamla telefonen och återanvände det!!
Det är förstås lite tillfälligt tills jag handlar eller beställer på ett bättre ställe. Det visade sig också att det kortet var på "bara" 8 GB. Men med tanke på antalet bilder som får plats på 8 GB, så känns det inte panikartat, och jag kommer definitivt att nöja mig med ett på 32 när jag köper nytt kort. Möjligen kan jag då också tänka mig att ha glädje av det kortet i nån framtida apparat - så jag kanske väljer ett Class 10. Att filma i full HD och samtidigt skriva till kortet tror jag kräver minst 6, eller åtminstone mer än 4 - så möjligen kan det vara en bra idé. Sen verkar det ju tveksamt om det stämmer i praktiken på min nya mobil - kanske buffrar den ändå i det interna minnet så att den hinner skriva även på ett långsammare kort.
Nåja, köper jag kortet på rätt ställe framöver så kostar det som redan konstaterats i storleksordningen 250 kr och Class 4 eller 10 skiljer i värsta fall ett par tior.
Urklipp om hastigheter:
Kategorisering Hastighet Användningsområden
Klass 2 Minst 2MB/s Vanlig videoinspelning och lagring av foton.
Klass 4 Minst 4MB/s HD-videoinspelning och lagring av foton.
Klass 6 Minst 6MB/s HD-videoinspelning och lagring av foton.
Klass 10 Minst 10MB/s Full HD-videoinspelning och samtidig lagring av foton.
UHS (Ultra High speed) Minst 25MB/s Ännu högre potential än ovan nämnda.